Snart kan det vara möjligt att resa både med gott samvete och coronasäkert. Förra helgen meddelande Världshälsoorganisationen WHO att mycket tyder på att spridningen av viruset snart kan övergå från en pandemi till ett endemiskt tillstånd, det vill säga en fortsatt spridning, men hos en begränsad grupp av människor, i ett begränsat område eller säsongsbundet.
Dåliga nyheter för viruset således, men goda för världen, som redan börjat planera för ökat resande. I fokus står inte oväntat tåget, ett långsammare men mot bakgrund av klimatkrisen betydligt grönare färdmedel än flyget.
En av de största europeiska satsningarna är ett samarbete mellan nederländska operatören European Sleeper och tjeckiska Regio Jet, som från och med i sommar börjar frakta passagerare mellan Bryssel och Prag. Totalt ska resan inte ta mer än tre timmar och tåget kommer att stanna i bland annat Antwerpen, Amsterdam, Berlin och Dresden. Den som reser motsatt väg kommer också att ges möjlighet att förlänga sin tripp och kliva av först i London.
Blinkning till Orientexpressen
Med tanke på att det är flygets snabbhet som tågbolagen konkurrerar med är det kanske de nattliga linjerna som är av störst intresse för europeiska resenärer, det vill säga de där en stor del av resan kan ske när man ändå ligger och sover.
Två sådana linjer öppnade redan i december 2021. Från Paris går numera nattåg NJ469 – en blinkning till Orientexpressen, som under sista tid som levande linje innan avvecklingen 2009 trafikerade just under numret 469 – till Wien. 14 eller 15 timmar tar resan beroende på vilken avgång man väljer.
Aningen kortare restid blir det för den som väljer nya nattåget mellan Amsterdam och Zürich, som hade sin första avgång den 12 december i fjol och som enligt operatören ska klaras av på elva timmar och 37 minuter. Även här kan resenärer köpa till en förlängning som tar dem under Engelska kanalen till London.
Den som vill till Wien och inte har bråttom kan också resa dit från Stuttgart i sydvästra Tyskland på tåget Bregenzerwald, döpt efter en region i Österrikes näst minsta förbundsland. Till denna nästan tio timmar långa rutt hoppas de inblandade operatörerna kunna locka den som vill kunna stirra ut genom ett tågfönster och låta det magnifika, tyrolska landskapet sudda bort timmarna och träsmaken i baken.
Svarta havet inom räckhåll
Det är inte bara gamla Västeuropa som ser avstånden mellan sina stora städer krympa. Även om tågtrafiken mellan EU och Ryssland fortfarande är i sin linda går det linjer mellan exempelvis Helsingfors och Sankt Petersburg och mellan Berlin och lilla Przemyśl i sydöstra Polen, bara ett par mil från gränsen till Ukraina. Därifrån går det sedan att ta sig ända till Odessa vid Svarta havets strand.
De svenskar som vill ta del av detta blommande utbud har av geografiska skäl fortfarande bara en enda och första destination att hålla i minnet och sikta mot: Hamburg. Å andra sidan är den nordtyska staden redan ett nav varifrån resenärer kan ansluta inte bara till ovan nämnda linjer – utan till sådana som bär vidare mot snart sagt Europas alla hörn.