EU-parlamentet har röstat igenom ny och reformerad lagstiftning för unionens hela utsläppshandel. Lagstiftningen är en del av klimatpaketet Fit for 55, alltså EU:s plan för att minska växthusgasutsläppen med minst 55 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Bland annat kommer två stora utsläppsområden som hittills stått utanför handeln med utsläppsrätter att inkluderas. Det gäller uppvärmning av byggnader och vägtrafiken. Dessa båda sektorer kommer från och med år 2027 att ingå i ett eget utsläppshandelssystem.
Det betyder att företag som säljer fossila drivmedel och fossilgas för uppvärmning måste köpa utsläppsrätter motsvarande de utsläpp deras produkter ger upphov till.
Miljökonsulten Magnus Nilsson välkomnar överenskommelsen.
– Det är ett jättebra beslut och en garanti för att få ner de fossila utsläppen från vägtrafiken, säger han.
Dyrare drivmedel
Enligt EU-kommissionens beräkningar kommer priset för utsläppsrätterna inledningsvis att ligga på max 45 euro (motsvarande 509 kr) per ton koldioxid. Det innebär en höjning av bensin- och dieselpriset med 1,13 kronor respektive 1,36 kronor per liter.
Christian Flachsland, chef för hållbarhetscentrum vid Hertie School i Berlin, framhåller dock att det saknas garantier för att priset kommer att hålla sig under den nivån.
– Inga modeller förutser priser på 45 euro – mer sannolikt är 100 – 300 euro, säger han till nätttidningen Euractiv.
Ett pris på 200 euro per ton utsläppt koldioxid skulle istället innebära prishöjningar på 5-6 kronor per liter bensin och diesel.
Osäker prismekanism
Inledningsvis kommer det nya systemet innehålla utsläppsrätter motsvarande 130 procent av de reella utsläppen enligt kommissionens uppskattning. Miljökonsulten Magnus Nilsson tror att överskottet kan hålla priset nere.
– Om priset fram till 2029 ändå överstiger 45 euro per ton träder en prisstabilitetsmekanism in, vilket innebär att man ger ut fler utsläppsrätter, säger han.
Vilken prisdämpande effekt det kan ha är dock osäkert, eftersom de extra utsläppsrätterna är få – 20 miljoner – jämfört med de 1 000 miljoner ton koldioxid som systemet täcker.
– Det kommer inte att dämpa priset nämnvärt om det finns ett pristryck uppåt, säger Christian Flachsland.
Förbud om tjugo år
Varför vill EU skapa ett parallellt system med utsläppsrätter även för vägtrafiken och andra sektorer där utsläppsminskningar idag regleras nationellt?
– Ett långsiktigt mål är att skapa ett gemensamt utsläppshandelssystem för alla utsläpp i EU, detta är ett steg på vägen. Ett annat skäl är att tvinga fram utsläppsminskande åtgärder i en del länder i östra Europa, säger Magnus Nilsson.
Han framhåller att den nya lagstiftningen inte är ”en fråga om billigt eller dyrt eller vad konsumenterna vill”.
– Det är ett transformeringssystem för att fasa ut fossila bränslen. Om nuvarande lagstiftning står fast kommer utgivningen av utsläppsrätter att upphöra om ungefär tjugo år. Då blir det i princip förbjudet att sälja olja och fossila drivmedel, säger Magnus Nilsson.
Nästa vecka ska ministerrådet bekräfta uppgörelsen.