– Vi tror att det är dags att segla fossilfritt med riktiga fraktfartyg, säger Jakob Kuttenkeuler, professor i marina system vid KTH.
Han berättar att de inte bara ville ha segel eller rotorer för att få lite hjälp av vinden utan att de ville segla på riktigt.
– Man hade kunnat tänka sig solceller men det finns mest energi i vinden därute på de här rutterna, förklarar han.
Fem gigantiska segel
Båtens design har i nuläget fem segel på vardera 80 meter. Den är dubbelt så hög som en vanlig segelbåt och med sina 105 meter över havsytan kommer den bli ett av världens högsta fartyg.
– I början var jag inte säker på att vi skulle kunna ro hem ett sådant fartyg. Jag såg att det fanns oklarheter kring säkerheten och hastigheten. Men nu när vi jobbat med det här ett tag blir jag bara mer och mer övertygad om att det här är vägen framåt. Det är absolut görbart!, säger Jakob Kuttenkeuler.
Hur ligger ni till i projektet?
– Nu finslipar vi våra modeller och vår design. Vi har byggt simuleringsverktyg för nästan allting. Nu håller vi på att optimera. Och ger oss på reglertekniken. Hur ska ett sådant fartyg styras och regleras? Alla segel ska styras individuellt, och fartyget ska ha fenor under vattnet.
Sparar stora utsläpp
I nuläget är det ungefär 450 stora fartyg som fraktar fordon mellan kontinenterna. Varje dygn förbränner ett sådant fartyg 40 ton fossilt bränsle.
Sjöfarten står för två procent av koldioxidutsläppen globalt. Enligt FN:s sjöfartsorganisation ska sjötrafikens utsläpp vara halverade fram till 2050. Med den nya segelbåten beräknas utsläppen minska med 90 procent.
Nackdelen med det nya fartyget är att den är långsammare. I stället för en restid över Atlanten på sju, åtta dagar beräknas den rutten ta tolv dagar med Oceanbird. Men Jakob Kuttenkeuler tror att tiden är inne för lite långsammare frakter.
– Fram till idag har det ju varit en konkurrensfördel att köra fort på sjön men nu tror jag att det finns en marknad som är villig att acceptera att vi seglar aningen långsammare än tidigare om miljövinsten är stor, säger han.
När kan vi se de här lastbåtarna ute på havet?
– Det finns en dröm om att vi ska se en sådan här båt segla år 2024. Men det är naturligtvis många affärsbeslut på vägen dit.