I Storbritannien finns det numera en förening, Climate Perks (Klimatförmåner), som erbjuder en sorts certifiering till företag som ger extra ledighet till anställda som väljer bort flyget på semestern. Föreningen startades av den icke statliga klimatföreningen Possible.
Det svenska tågföretaget MTR Express, som trafikerar sträckan Stockholm – Göteborg är medlemmar. Anställda på MTR Express som ersätter en flygresa på minst två timmar med en tågresa kan få upp till två extra lediga dagar per år. Förmånen infördes på försök förra hösten. Nu har den blivit permanent.
– Känslan för klimatsmart resande bland de anställda har förändrats och man känner sig stolt över att jobba på ett bolag som satsar på klimatet och vågar ta ut svängarna för att förändra invanda mönster, säger vd Mats Johannesson.
Frivilligt med flygfritt
Nu följer den svenska ingenjörs- och landskapsarkitektfirman Edge efter. Från och med årsskiftet får medarbetare som tar ett helt flygfritt kalenderår rätt till två dagars klimatledighet.
– Vi vet att många väljer bort klimatsmart resande eftersom det tar längre tid. Klimatledighet är ett sätt att göra det enklare att välja tåget vid exempelvis en semesterresa till södra Europa, säger företagsledaren Jeanette Nilsson på Edge.
Edge delar sedan tidigare ut miljöbonus till medarbetare som reser miljövänligt till och från arbetet och betalar kilometerersättning för tjänsteresor med cykel. När idén att kompensera klimatsmart resande även på fritiden diskuterades fanns det även invändningar.
– Kravet på ett flygfritt år för att kunna vara klimatledig påverkar val som görs på fritiden, så vi har pratat om integriteten. Vi kom fram till att det är en förmån som det är helt frivilligt att ta del av. Vi kommer inte att fråga medarbetare om de flyger, utan det är helt upp till var och en som vill, att berätta att de tar ett flygfritt år och vill ta del av klimatledigheten.
Ett tecken i tiden
Hittills har brittiska pionjären Naturesaves klimatförmån endast lett till 24 flygfria semestrar på tio år, enligt BBC. Av MTR Express 90-tal anställda valde blygsamma sju personer bort flyget under prövotiden. Och för de 20 procent av svenskarna som står för över hälften av flygutsläppen skulle knappast två extra resdagar om året göra någon skillnad. Förmånens reella påverkan på klimatet är än så länge marginell.
Men den växande trenden med morötter för klimatsmart resande kan ses som ett tecken på att ”business as usual” snart kan vara passé som affärsmodell. Att många unga redan idag väljer bort arbetsgivare med svag hållbarhetspolicy är ett annat.
Fram tills nu är det i huvudsak företag med någon koppling till klimat och miljö i verksamheten – och varumärket – som hakat på trenden. Förmånen innebär givetvis en kostnad för arbetsgivaren, men kan också signalera att företagen lever som de lär, vilket kan gynna affärerna.
– Klimatfrågan är en stor och viktig del av alla våra projekt, och det är naturligt att ta med den även internt. Det är inte för att locka kunder, men vi hoppas att uppmärksamheten ska leda till att fler företag inspireras att vara med, säger Jeanette Nilsson.