I studien har Gröna mobilister analyserat 94 kommunala resvaneundersökningar (RVU) som genomförts mellan 2022 och 2023 och jämfört dessa med undersökningar som gjorts mellan 2014 och 2019. På det sättet har de kunnat jämföra utvecklingen fram till år 2023 i totalt 66 kommuner.
Studiens resultat visar tydligt att bilresandet har minskat samtidigt som det kollektiva resandet har ökat i en majoritet av kommunerna som svarat.
– Trots att kollektivtrafiken inte hade hunnit återhämta sig fullt ut efter pandemin då de senaste undersökningarna genomfördes ser vi en tydlig överflyttning från bil till kollektivtrafik på lokal nivå jämfört med tiden före pandemin, säger Gröna mobilisters projektledare Per Östborn i ett pressmeddelande.
Gratis buss ledde till uppsving
En kommun som har sett ett rejält uppsving i kollektivresandet under de senaste åren är Fagersta i Västmanlands län.
Kommunen har inte genomfört några resvaneundersökningar under de år som Gröna mobilister har analyserat och har därför inte deltagit i undersökningen. Kommunstyrelsens ordförande Åsa-Märta Sjöström (S) uppger dock till Dagens ETC att bussåkandet har ökat rejält sedan kommunen införde fria bussresor inom kommunen år 2018.
– Det har varit ett otroligt ökat åkande. Förut gick bussen tom och nu har den ändå nyttjats, säger hon.
Om bara några veckor försvinner de gratis bussresorna från kommunen. Förra hösten beslutade kommunfullmäktige om att återinföra avgift i kollektivtrafiken på grund av stök på bussarna.
– Det är synd att alternativet försvinner. Men det har blivit en ohållbar situation för chaufförerna, som får utstå mycket hot, säger Åsa-Märta Sjöström.
Hur tänker ni kring klimataspekten när ni väljer att införa avgiften igen?
– Jag tror inte att det gör så stor skillnad. Det är mest ungdomar som tar bussen och de hade kanske cyklat eller gått annars.
Kommunerna kan göra mycket
När det kommer till cyklandet och gångtrafiken visar Gröna mobilisters undersökning att många lämnar både cykeln och promenadskorna hemma.
Andelen resor med cykel har enligt resvaneundersökningarna ökat i 26 kommuner – men minskat i lika många. Andelen resor till fots har samtidigt ökat i 25 kommuner och minskat i 35 kommuner.
Enligt Gröna mobilister finns det dock mycket kommunerna kan göra för att vända trenden.
Undersökningen visar nämligen att det finns ett starkt samband mellan hur nöjda invånarna är med gång- och cykelbanorna och hur mycket de väljer att gå eller cykla. Gröna mobilister kan även peka på ett samband mellan hur nöjda invånarna är med kollektivtrafiken och hur mycket de åker kollektivt.
Vidare ser föreningen en stark korrelation mellan nöjda kollektivtrafikresenärer, cyklister och fotgängare och minskad bilism.
– Rapporten visar att åtgärder för att förbättra kollektivtrafiken och cykelvägarna spelar en viktig roll i arbetet för att minska transportsektorns klimatpåverkan. De är inte bara gulliga och välmenande, som vissa tycks tro, skriver Gröna mobilisters projektledare Per Östborn i en kommentar till Dagens ETC.