Kött- och mejeriindustrin är på krigstigen mot hållbara kostvanor. Till sin hjälp har de en armé av nätkrigare, enligt en ny studie.
– Många framträdande konton som sprider desinformation om kött och mejerier tillhör extremhöger-media och politiker, säger Maddy Haughton-Boakes, på den gröna kampanjgruppen Changing markets foundation.
Ända sedan 2006, när FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO publicerade rapporten ”Livestock’s long shadow”, har kött- och mejerinindustrin jobbat hårt på motoffensiven. Rapporten avslöjade animalieproduktionens stora negativa miljö- och klimatpåverkan och förde upp västvärldens överkonsumtion av kött på löpsedlarna.
Idag är pr-kriget om, särskilt nötköttets, klimatrykte intensivare än någonsin.
I USA arrangerar köttlobbyn gratis online-kurser om dagens köttproduktion, med ett innehåll som går på tvärs mot miljö- och klimatvetenskapen.
Tidigare kursdeltagare hjälper sedan till ”att utbilda konsumenter och influerare om nötköttets roll i en hälsosam kost och hur nötköttsbönder och ranchägare producerar nötkött på ett ansvarsfullt och hållbart sätt”, skriver branschorganisationen Cattlemen's beef board enligt ett dokument som tidningen The Guardian tagit del av.
Deltar på Cop28
De globala kött- och mejerijättarna har också mobiliserat stor närvaro på årets klimatkonferens i Dubai, väl medvetna om att en minskning av kött- och mejeriproduktionen är nödvändig för att få ner klimatutsläppen.
Industrin är livrädd för det och har ett stort antal strategier för att fördröja det oundvikliga
– Industrin är livrädd för det och har ett stort antal strategier för att fördröja det oundvikliga, säger Nusa Urbancic, vd på kampanjgruppen Changing markets foundation, till The Guardian.
Samma kampanjgrupp presenterade nyligen en rapport som visar hur animalieindustrins intressen backas upp av en armé av nätkrigare, som sprider uppenbart felaktig information om kött, mejerier och alternativa proteinkällor.
50 superspridare
Studien identifierar närmare en miljon vilseledande eller felaktiga inlägg postade under en 14-månadersperiod, bland annat av framträdande personer som Donald Trump Junior, son till den tidigare republikanska presidenten.
Inläggen kom från 425 226 riktiga konton och botkonton, varav 50 000 stod för 3,6 miljoner gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Den kontroversielle nederländske partiledaren Geert Wilders från invandringskritiska Frihetspartiet PVV tillhör dem som gillat inlägg, precis som den konservativa politiska kommentatorn Tucker Carlson från USA.
– Vår forskning visar omfattningen och inriktningen på desinformationen kring kött och mejeriprodukter på nätet. Häpnadsväckande är att hälften av engagemanget från dessa en miljon inlägg associerades med endast 50 konton, säger Maddy Haughton-Boakes, kampanjledare på Changing markets foundation, till Dagens ETC.
Gynnar industrin
Två konton stod ensamma för nästan 373 000 gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Det ena tillhör Cabot Philips, journalist för den amerikanska konservativa nyhetssajten Daily Wire, det andra var det anonyma kontot @illuminatibot.
Den högerradikale självutnämnde journalisten Peter Imanuelsen, mer känd som ”Peter Sweden” på sociala medier även om hans ursprung är höljt i dunkel, står bakom det fjärde mest inflytelserika kontot bland nätkrigarna globalt, enligt studien.
– Han använder konspirationsteorin att eliten planerar en "en ny världsordning" för att driva på mot reglering av kött- och mejeriproduktion och konsumtion och har med sina 605 000 följare på X/Twitter en enorm räckvidd.
I studien kan en del online-attacker på alternativa proteiner och inlägg som överdriver fördelarna med kött och mejeri kopplas direkt till industrin och dess representanter, men långt ifrån alla.
– Många av de mer framträdande kontona som sprider desinformation om kött och mejeriprodukter tillhör extremhögern och kunde inte kopplas direkt till industrin. Men industrin drar fördel av engagemanget som bidrar till att upprätthålla business as usual.
Desinformation på sociala medier sker inte i ett vakuum. Det sipprar in i den verkliga världen.
Verkliga konsekvenser
Idag ökar trycket på medieföretagen att hantera desinformation om klimatfrågor. En del plattformar, som Pinterest, har förbjudit desinformation i både innehåll och annonser. X/Twitter däremot rankades i september som den värsta plattformen för desinformation om klimatet, av det globala nätverket Climate action against disinformation coalition.
– Desinformation på sociala medier sker inte i ett vakuum. Det sipprar in i den verkliga världen. Och det får verkliga konsekvenser för den politiska debatten.
– Vi ser också hur de utmaningar den spirande industrin för alternativa proteinkällor står inför kan förvärras av onlineattacker som riktas mot dem.
Maddy Haughton- Boakes framhåller också att desinformationen om animaliska livsmedel på nätet riskerar att göra det ännu svårare för politiker att ta itu med frågan.
– Precis i det kritiska ögonblick då vi behöver en politik baserad på klimatvetenskapen för att få ner utsläppen det här årtiondet.