Dagens ETC
En ny brittisk studie sammanväger statistik från en rad källor för att landa i slutsatsen: Ja, reklam för tunga, utsläppsintensiva fordon lockar faktiskt fler att köpa sådana fordon – och neutraliserar dessutom all kommunikation som handlar om välja grönare transportmedel.Andreas Gustavsson
Text
Studien är beställd av New weather institute för kampanjen Badvertising, som fokuserar på fossila annonser. Den har utförts av professor Tim Kasser, expert inom fältet hur värderingar, vanor och konsumtion hänger ihop. Han har valt att undersöka Storbritannien. Hur mycket har den som äger en suv exponerats för suv-reklam? Och hur mycket har den som äger en normalstor bil respektive ingen bil exponerats? Personerna som ingick fick även uppge om i vilken utsträckning de sett reklam för att välja mer miljövänliga alternativ, som kollektivtrafik.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Andreas Gustavsson
Text