Fotbollens kostnad för de globala utsläppen blir allt svårare att ignorera. Enligt den nya rapporten, som fått namnet Dirty Tackle – the growing carbon footprint of football, ligger fotbollsindustrins globala koldioxidutsläpp mellan 64 och 66 miljoner ton koldioxid per år. Det gör fotbollen lika smutsig som Österrike, och omkring 60 procent smutsigare än hela Uruguay. Fotbollens klimatavtryck är också jämförbart med förbränning av 150 miljoner fat olja.
Enligt beräkningarna, som ska vara de första av sitt slag, släpper en enda match i FIFA:s herr-VM-final ut lika mycket koldioxid som de årliga utsläppen från mellan 31 500 och 51 500 genomsnittliga brittiska personbilar.
Som spelare är vi inte rädda för att använda våra röster – men vi behöver FIFA och de på toppen för att lyssna.
Smutsig sponsring
Den allra största delen – 75 procent – av fotbollens klimatpåverkan beräknas komma från fossiltung sponsring. I rapporten har utsläpp från denna sponsring beräknats genom att ta hänsyn till den ökade efterfrågan på utsläppsintensiva produkter och livsstilar som sponsringen skapar bland sportens miljardpublik. Resten av fotbollsindustrins utsläpp kommer från resor till och från matcher av spelare och fans, merchandise och stadionbyggen.
Rapportförfattaren konstaterar också att klimatkrisens extremväder påverkar även fotbollens framtid. Exempelvis ska nyligen brandhärjade Los Angeles stå värd för åtta matcher under VM 2026.
”Måste vakna upp”
Professionella spelare kräver nu att fotbollens styrande organ avslutar de skadliga sponsoravtalen med fossilindustrin. Tessel Middag har ett 40-tal landskamper för det nederländska landslaget bakom sig och spelar för skotska Rangers FC:
– Fotbollen måste vakna upp inför hotet som klimatförändringarna utgör. Från varje översvämmad plan till spelare som hotas av extrem värme, klimatpåverkan börjar erodera fotbollens grunder, säger hon i ett uttalande och får stöd av David Wheeler, professionell fotbollsspelare för Wycombe Wanderers FC:
– Som spelare är vi inte rädda för att använda våra röster – men vi behöver FIFA och de på toppen för att lyssna.
Kritik mot saudisk spons
Tyvärr, konstaterar rapportförfattaren, har fotbollens styrande organ hittills inte velat lyssna på kritikerna. Ett exempel är när FIFA ingick ett stort sponsoravtal med Aramco, ägt av den saudiska staten och världens största olje- och gasbolag. Avtalet kritiserades av mer än 130 kvinnliga spelare, men protesterna lyckades inte rubba beslutet. Detta trots att både FIFA och UEFA har anslutit sig till FN:s ramverk för Sport för klimatåtgärder, som förpliktar dem att halvera utsläppen till 2030.
Damfotbollen utgör för närvarande en mycket liten del av de totala utsläppen från sporten.