Peder Zandén Kjellén är forskare inom hållbara transporter på Högskolan i Gävle, där man i ett regionalt projekt försökt öka kunskapen om koldioxidsnåla transporter.
– Jag har sammanställt sanningar och osanningar kopplat till elbilar. En av osanningarna är att elbilen är dyrare än bensin och dieselbilar. Jag kan förstå att den finns då inköpspriset för elbil är högt men däremot är driftkostnaderna väldigt låga, säger han.
Räknesnurran – som du hittar här – är en del i ett större projekt, Ratt-X, som arbetar för kunskapsutveckling inom koldioxidsnål transport för att nå målet om en fossilfri region 2030 i Gävleborg.
Billigt ladda hemifrån
Driftkostnaderna för en bensin- eller dieselbil kan gå upp till nästan 40 procent av den totala kostnaden över sex år, vilket sällan räknas på vid inköpet. Milkostnaden för bensin ligger mellan 7–12 kronor medan elkostnaden per mil ligger under 2,5 kronor, om det finns möjlighet att ladda hemifrån. Över tid kan en elbil alltså bli billigare än en fossilbil med motsvarande prestanda.
– Konsumenter är ganska dåliga att ta hänsyn till drift, och tänker inte heller på att man får tillbaka mer pengar om man säljer bilen än vad man får för en bensin- eller dieselbil.
Stora skattelättnader för elbil
Det finns idag även ett antal skattelättnader och statliga bonussystem för att välja klimatsmarta konsumtionsval av bilar.
– Med det statliga bonus malus-systemet får man en bonus på 60 000 kronor för att köpa en ren elbil och blir straffad, alltså malusdelen, när bilen släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Med en ren elbil betalar man under tre år 1000 kronor i skatt, medan man exempelvis betalar 16 000 i skatt på tre år för en Volvo s90 som är en bensinbil.
Peder Zandén Kjellén har skapat en så kallad räknesnurra för att privatpersoner enkelt själva ska kunna se på kostnaderna inför ett eventuellt köp av en ny bil. Där går det att lägga in information om bilens förbrukning, hur länge man har tänkt att ha den, hur den finansieras och hur mycket man kör. När alla uppgifter är inlagda räknas en totalsumma ut.
– Jag tog fram en modell för att objektivt kunna räkna på olika bilmodeller och landade i den här kalkylen. Man måste jämföra likvärdiga modeller men enligt mina beräkningar blir elbilar alla fall tio procent billigare, om man exempelvis jämför en Tesla med Volvo s90.
Tjänar in laddstolpen
Kostnaderna för service och underhåll är också betydligt högre för bensin- och dieselbilar än för elbilar. Det förklaras genom att elbilen har färre rörliga delar som kräver färre reparationer och behöver inte heller olja och tändstift. Det finns inte heller någon koppling, katalysator eller kamrem som behöver bytas. Däremot behövs en del tillbehör som bensin- och dieselbilar inte kräver.
– Laddstolpar tillkommer första gången såklart, men där kan man också få en inköpsrabatt på upp till 10 000 kronor. Priset landar ofta mellan 5000 och 15000 kronor, det är förstås inte försumbart men inte en så stor del av det totala priset. Om man exempelvis jämför bränslepriset mellan en Kia e-Niro och Nissan Qashqai så har man redan första året tjänat in på laddstolpen, säger Peder Zandén Kjellén.
Det är dock inte säkert att en elbil skulle vara billigare för alla.
– Kör man inte så många mil om året är elbilen sällan mer prisvärd eftersom en stor del av fördelen handlar om driftkostnaderna.
”Finns begagnade elbilar nu”
Ett annan viktigt skäl till varför människor bör välja elbil framför fossilbil är förstås den minskade miljö- och klimatbelastningen, menar Peder Zandén Kjellén.
– Men vi ska inte konsumera oss ur ett miljöproblem. Om man redan har bil är det värt att tänka på om man behöver en ny. Miljöpåverkan vid tillverkningen är ganska stor, oavsett vilken bil du köper. Framförallt om du inte kör så mycket är det värt att fundera om du kan behålla bilen ett par år till.
– Miljömässigt är det nästan alltid bättre att köpa en begagnad bil, men det beror lite på hur gammal bilen är. Ju äldre bilen är desto större utsläpp har den. Det finns också begagnade elbilar nu som kan vara ett alternativ.
Ändrade körmönster
Något annat han tycker att konsumenter av nya bilar bör fundera på är ens egna körmönster och beteenden.
– Vissa tänker att eftersom man brukar åka till Sälen på vintern behöver man en Suv. Men när man övriga tider på året mest använder bilen för vardagsresor innebär ett sådant köp att man i praktiken betalar ganska mycket extra för enstaka resor. Det kan vara lönsammare, både kostnadsmässigt och för miljön, att köpa en mindre elbil och sedan hyra en större när man ska iväg.