De senaste åren har en rad miljardärers och kändisars klimatskadliga privatflygresor skapat rubriker – mycket på grund av att flygdatan är offentlig och resorna möjliga att spåra.
Privatjetplan är gigantiska klimatbovar eftersom de har en oproportionerligt hög miljöpåverkan jämfört med kommersiella flyg och andra transportmedel. Uttalat klimatengagerade kändisar, som skådespelaren Leonardo di Caprio, har därför kritiserats för sitt lyxflygande och kallats för ”eko-hycklare”. Efter kritiken har Hollywood-skådisen, enligt medieuppgifter, dragit ner på flygandet.
Andra offentliga personer, såsomTaylor Swift och Elon Musk, har istället vidtagit åtgärder för att försöka hindra människor från att offentliggöra deras privatflygresande – med begränsad effekt.
Mindre insyn med ny lag
Men nu kan tiden för insyn i de rikas ohållbara transportvanor vara över.
I våras undertecknade USA:s president Joe Biden en ny lag som ger ägare av privatflygplan möjlighet att skydda sina flygdata från att bli offentligt tillgängliga. Lagen är en del av en större förändring av Federal aviation administrations (FAA:s) myndighetsuppdrag och innehåller en bestämmelse om datasekretess för privatflyg.
Enligt den nya lagen ska privatplan nu kunna flyga under tillfälliga registreringsnummer, både inom och utanför USA, för att förhindra att identifierbara uppgifter sprids offentligt.
Det här förväntas minska allmänhetens kännedom om privatflygresor, skriver bland annat Business insider. FAA har bekräftat att man kommer att följa den nya lagstiftningen, som enligt luftfartsadvokaten Mark Dombroff är ett svar på säkerhets- och integritetsfrågor som framförts av bland annat Elon Musk.
Det är bara att inse att vi har en elit i framför allt USA som bidrar till klimatkrisen men inte vill bli utpekad för det.
”Finns andra sätt att spåra”
Den 21-årige collegestudenten Jack Sweeney, som gjort sig känd för att spåra just Elon Musks privatflygande och dela med sig av resultatet på X, säger dock att det finns andra sätt att identifiera kändisars flygningar.
”Det här hindrar oss inte från att fortsätta spåra flygplan. Vi kan fortfarande lista ut vem som är vem genom sammanhang och ledtådar”, skrev han på X i samband med att lagen undertecknades.
Samtidigt möter lagstiftningen kritik i forskarvärlden. Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linköpings universitet, påpekar att spårningssvårigheterna gör att han och andra som undersöker resvanor i vetenskapligt syfte förlorar möjligheten att studera privatflygresandets omfattning.
– Det inkluderar beräkningar på exempelvis bränsleförbrukning, säger han till Dagens ETC.
Tror du att lagen kan göra att klimatskammen kring den här sortens resande minskar och att privatflygresandet ökar?
– Att det här kan ses som en strategi av de rika att inte ställas till svars tar jag för givet. Det är bara att inse att vi har en elit i framför allt USA som bidrar till klimatkrisen men inte vill bli utpekad för det. Man struntar för övrigt i konsekvenserna, säger Stefan Gössling.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.