Undersökningen visar att närmare två tredjedelar av företagens inlägg på sociala medier sedan 2019 ger en ”grön” bild av företaget, trots att lejonparten av deras affärsverksamhet fortfarande baseras på fossila bränslen.
Svenska oljebolaget Preem, vars affärsverksamhet till 98 procent bygger på petroleumprodukter, toppar listan. Företagets marknadsföring ger en annan bild. Den handlar till 81 procent om deras mycket begränsade ”gröna” verksamhet.
Detsamma gäller det finska kraftbolaget Fortum och Europas största oljebolag, Shell, som också presenterade vad de betraktar som gröna engagemang i 81 procent av inläggen, medan portföljerna pekar i en annan riktning. Shells verksamhet är till 90 procent fossil, medan Fortums affärsportfölj till 54 procent består av fossila produkter.
De tre andra undersökta företagen Total, Eni och Repsol, uppvisar en liknande bild med med ett oproportionerligt stort fokus på gröna reklamkampanjer.
Taktik känd från tobaksindustrin
– Det här är greenwashing, och helt missvisande. Det är verkligen själva definitionen på greenwash, att agera smutsigt, men prata grönt, säger Geoffrey Supran, forskningsassistent vid Institutionen för vetenskapshistoria vid Harvard University, i en artikel från De Smog.
– Precis som tobaksindustrin gjorde, använder fossilindustrin reklam och kampanjer för att avleda uppmärksamheten från sina skadliga affärsmodeller, lura allmänheten och politikerna med falska lösningar och i slutändan fördröja klimatåtgärder, säger Georgia Whitaker, ledande kampanjare för Fossil Free Revolution i nederländska Greenpeace, i samma artikel.
Mål och strategier
Dani Backteg, presschef på Preem, säger till Dagens ETC att det är viktigt för företaget att visa vad det gör och vilka mål det har.
– Vår strategi och vårt mål för framtiden handlar om förnybart, och vi tycker att det är viktigt att prata om det snarare än om gårdagens lösningar, även om vi är medvetna om att det är lång väg kvar innan vi är där, säger han.