Dagens ETC
Den största klimatboven i en elbil är batteriet. Det till följd av att gruvindustrin och fabrikerna som tillverkar batterier ofta drivs av fossil energi. Men branschen är på väg att ställa om. ”Elanvändningen är den stora boven, men en omställning är på gång”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.Jörgen Lund
Text
För ett drygt år sedan lade Svenska miljöinstitutet IVL fram en forskningsrapport som visade att tillverkningen av ett elbilsbatteri motsvarar tre till sju års normal körning med en vanlig bensin- eller dieselbil, i genererade koldioxidutsläpp.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Jörgen Lund
Text