Hoppa till innehållet

800 Dagar

Nu ställer tillverkarna av elbilsbatterier om

”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL. 
”Utsläppen i produktionen av elbilsbatterier kommer främst från fossildriven el. Därför måste främst energikällorna ställas om”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.  Bild: Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC

Den största klimatboven i en elbil är batteriet. Det till följd av att gruvindustrin och fabrikerna som tillverkar batterier ofta drivs av fossil energi. Men branschen är på väg att ställa om. ”Elanvändningen är den stora boven, men en omställning är på gång”, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL.

För ett drygt år sedan lade Svenska miljöinstitutet IVL fram en forskningsrapport som visade att tillverkningen av ett elbilsbatteri motsvarar tre till sju års normal körning med en vanlig bensin- eller dieselbil, i genererade koldioxidutsläpp.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln