– Ingen i politiken pratade ens om att förbjuda fossila annonser så sent som för bara ett år sedan. Nu kan stödet bara växa!
Det säger Rosanne Rootert, kampanjledare på Reclame Fossielvrij (Fossilfri reklam) som kämpar för en lag som förbjuder annonser för fossila bränslen, flygresor och förorenande bilar.
– Vi vill att den nya regeringen antar en sådan lag inom ramen för sin klimatpolitik. Det är vårt huvudfokus just nu, säger hon.
”Avgörande betydelse”
Företagen skulle inte annonsera så mycket om det inte fungerade, konstaterar Rosanne Rootert, som är övertygad om att ett förbud kan få avgörande betydelse på flera olika plan.
– Samtidigt kommer inte folk att sluta resa och köpa bilar med förbränningsmotorer om reklamen försvinner. Men de kommer inte att lockas att köpa de mest förorenande resorna och bilarna på samma sätt. Så gott som varenda bilannons idag marknadsför stadsjeepar, och det avspeglar sig på vägarna.
Avnormalisering
Ett förbud skulle också bidra till en avnormalisering av fossila produkter och resor i det allmänna medvetandet, menar hon.
– Så länge vi matas med fossilreklam så kommer produkterna att uppfattas som normen, även på en omedveten nivå. När denna dagliga påminnelse försvinner avnormaliseras produkterna, vilket också kommer att göra det lättare för beslutsfattare på olika nivåer att genomföra omställningen, säger Rosanne Rootert.
Forskare på Potsdaminstitutet har kallat ett förbud för en ”brytpunkts-åtgärd”, eftersom det kommer att förändra de sociala normerna.
Kampanjen brukar jämföra med förbuden mot tobaksreklam.
– Visst, människor röker fortfarande, men det betraktas inte längre som det normala.
Farlig grönmålning
Reclame Fossielvrij anser också att ett förbud minskar fossilindustrins möjligheter att fortsätta bromsa klimatomställningen.
– Hur kan vi ha en klimatpolitik som ska minska utsläppen, om den fossila bränsleindustrin kan använda marknadsföring för att hävda att de hjälper vårt samhälle att byta till grön energi?
I Nederländerna annonserar företag som Shell och Vattenfall nästan uteslutande om de gröna delarna av sin verksamhet, framhåller hon.
– Den bilden överensstämmer inte med verkligheten, särskilt inte vad gäller Shell som bara investerar tre procent i förnybart.
– Annonseringen handlar bara om att få människor och politiker att vaggas in i tron att det är Shell som visar vägen i klimatomställningen, säger Roseanne Rootert.
Reclame Fossielvrijs intensiva lobbing mot politiska partier har varit framgångsrik, men de lyckades inte få med sig mittenpartiet D66 och Socialistpartiet (SP).
– Men vi vet att förbudet har stort stöd i partierna utanför ledningen – även bland styrande i kommuner – vilket är hoppfullt.
Ingen möda på högern
De större högerpartierna och främlingsfientliga PVV har de inte lagt någon möda på.
– De kommer ändå inte att ställa sig bakom ett förbud, trots att stödet bland allmänheten är stort, säger Rosanne Rootert.
Huvudstaden Amsterdam har redan röstat igenom ett förbud, och undersöker just nu de juridiska förutsättningarna för hur förbudet kan genomföras. Förbudet ska gälla utomhusreklam och offentliga event anordnade av fossilindustrin. Partier i flera större städer som Haag, Utrecht och Rotterdam har sagt att de vill gå samma väg.
– Vi planerar också att kampanja för att våra största dagstidningar, som NRC Handelsblad, ska sluta skriva sponsrade artiklar åt Shell och Vattenfall, och förhoppningsvis följa Dagens ETC:s exempel och säga nej till fossil reklam överhuvudtaget.