På Youtube finns ett klipp från 2011 när dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C) tar emot det årets Greenwashpris.
– Jag tycker ni är djupt orättvisa, säger en stressad Olofsson till representanter för Jordens vänner när de meddelar henne utmärkelsen i ett trapphus.
Maud Olofsson dök inte upp på prisceremonin som hölls dagen före. Enligt organisationen fick hon priset för beslutet att bygga ut det svenska fossilgasnätet, trots att hon två månader tidigare redogjort i riksdagen att någon storskalig utbyggnad inte behövdes. ”Ett solklart fall av vilseledande av väljare och greenwash!” skriver organisationen om utmärkelsen.
Greenwashpriset väcker reaktioner. Efter att årets lista med de nominerade presenterats ringde en representant för en av de nominerade, berättar Sofia Hedström:
– De tyckte det var felaktigt att bli nominerade. Man kan tolka saker och ting på olika sätt. Det är inte alltid syftet är att föra allmänheten bakom ljuset men det kan bli så ändå.
Öka pressen
Priset delas ut årligen sedan sex år tillbaka, för ”att uppmärksamma och kräva förändring av dem som sprider falska miljöbudskap” som det står på hemsidan.
– Genom att lyfta att det här finns så ökar man pressen på företagen att spela med öppna kort. Det är ett sätt att få företagen att skärpa sig och bli bättre. Och att skilja ut de som verkligen är duktiga och de som inte är det.
Ett exempel kan vara att ett företag som förmedlar att det skyddar en utsatt djurart i Antarktis samtidigt som man agerar på ett sätt som är direkt miljöskadligt på en annan plats.
– Helheten är alltid inte så positiv som man vill framhävda.
Ingen smutskastning
Kosmetikakedjan The Body Shop är en av årets fem nominerade. På hemsidan skriver företaget om sina höga etiska och miljömässiga ambitioner. Bland annat att The Body Shop alltid har förbjudit djurtest, att bolaget har som mål att minska sina utsläpp med 50 procent, att man bedriver etisk handel och aktivt stöttar arbetet mot trafficking. Samtidigt säljer The Body Shop produkter som innehåller parabener, som anses hormonstörande.
– Säljer man produkter med hormonstörande ämnen och samtidigt hävdar försiktighetsprinciper, så står det i motsats till varandra, säger Sofia Hedström om varför The Body Shop har nominerats.
Finns det företag som har klanderfri verksamhet?
– Det handlar inte om att man ska vara perfekt. Syftet är inte att smutskasta företag utan att lyfta upp att kommunikationen ska motsvara det man också levererar.
Anna Tjäder är pr-ansvarig på svenska The Body Shop. Hon tycker att nomineringen är lite orättvis:
– Vi har full respekt för att en organisation granskar och tittar på oss, vi är väldigt öppna och transparenta. Men vi arbetar ständigt med att förbättra oss på de områden som påverkar miljön allt eftersom ny information och forskning kommer till vår kännedom.
Enligt Anna Tjäder arbetar företaget för att ta fram parabenfria produkter.
– 83 procent av vårt sortiment är parabenfritt, och vår ambition står fast att vi ska bli helt parabenfria.