De eldrivna formeltävlingarna började 2014 och inför säsongspremiären i december deltar stora biltillverkare som Audi, Nissan, Renault och Jaguar med egna elbilar. Och publiken växer. Publiksiffrorna var under första säsongen 65 miljoner och har på fyra år stigit till 200 miljoner åskådare. Årets säsong spås slå nya publikrekord.
Utvecklar tekniken
I år deltar biltillverkaren Jaguar för första gången med en elbil.
– I grunden handlar Formel E om att få bilar att går så fort och så långt som möjligt. Från ett produktionsperspektiv är det perfekt, för om man kan överföra det till en vanlig elbil innebär det att de går snabbare och får längre räckvidd, säger James Barclay, ledare för Panasonic Jaguar Racing Team, till tidningen Forbes.
Hampus Alfredsson, som arbetar med elfordon och omvärldsbevakning på forskningsinstitutet Rise, fick nyligen upp ögonen för den gröna motorsporten.
– Det som intresserar mig som forskare är att de stora biltillverkarna använder kunskaper de får från motorsporten för att utveckla tekniken för elektriska personbilar. Tävlingarna ger dem möjlighet att testa prestanda för komponenter och kan lära sig mer om effektiv energianvändning, säger han.
Tekniken går framåt
Tidigare säsonger har batterierna inte klarat bilarnas energiförbrukning och förarna har varit tvungna att byta bil efter halva loppet. Tack vare större och mer energieffektiva batterier kommer dock bilarna i årets säsong att räcka hela loppet.
Men de gröna Formel E-tävlingarna generar trots allt stora utsläpp i produktionen och transporterna. Denna säsong hålls tävlingarna i tolv olika länder och bilarna med team flygs mellan städerna.
Enligt arrangörerna har tävlingskalendern anpassats för att minimera den totala flygsträckan. Bilarna laddas i huvudsak med förnybar energi och åskådarna uppmanas att åka kollektivt till tävlingarna. Tidigare fick förarna poäng för snabbast varv, det har ersatts med poäng till den mest energieffektiva föraren.
Finns kritik
Formulera E-tävlingarna har flera gånger kritiserats för att tjäna som grönmålning för oljebolag och fossilbiltillverkare. Säsongstarten inleds i oljenationen Saudiarabien, vilket är kontroversiellt. Det är också kostsamt för städerna som är värd för tävlingarna. När en tävling hölls i Ontario förra året subventionerades tillställningen med 24 miljoner dollar (motsvarande 165 miljoner kronor) hämtade från stadens budget, vilket kritiserades i lokalpressen.
Hampus Alfredsson vill som forskare inte uttala sig om kritiken men han har i sitt yrke noga följt biltillverkarnas nya satsningar på eldrift. Han upplever att vi står mitt i ett stort skifte bort från fossila tekniker.
– Det händer väldigt mycket nu. Man märker att det satsas stort och alla biltillverkare vill hänga på tåget och utveckla sin produktion av och förståelse för elbilar.
Kommer du se någon Formel E-tävling denna säsong?
– Det hade jag jättegärna gjort men då måste jag resa utomlands. Tyvärr finns inte Sverige med på årets tävlingsschema, det borde vi kanske vara i framtiden.