Volkswagen har därmed tagit beslutet att det är elbilen som är bolagets framtid.
För en van elbilsförare är bilen inte en överraskning, men för den som kört en vanlig Golf eller Passat i några år är det viktigt att skiftet verkligen är enkelt. Och det är ID3. En trygg, snabb, enkel bil att köra. Man lär sig reglage och fördelar väldigt snabbt och det är svårt att hitta argument mot för den är van med fossila bilar. Bilen är inte bara snabbare (det är alla elbilar) utan extremt tyst inne i kupén och lättkörd.
Utmanar med tradition
ID3 utmanar Tesla Model 3 genom att vara mer traditionell, mer ”vanlig”, men den känns också lite rymligare och om man inte älskar stora led-skärmar vid rutan så är den lilla displayen i ID3 ett bra val. Dessutom är den tystare för föraren än Model 3 även på motorväg.
Bilen har hjulen långt ut i hörnen, det gör att man enklare känner var bilen är. Bra vid parkering också.
Liksom Tesla satsar Volkswagen på att bilen ska kunna köras riktigt långt innan man tar en paus för att ladda. På 30 minuter får man sedan laddning upp till 80 procent av batteriet. Det betyder ungefär 30 mil till.
VW satsar inte på egna laddare som Tesla och det kan innebära att man som ägare inte lika snabbt kan uppgradera laddhastigheten när nya laddare lanseras.
Kan förändra branschen
ID3 har en livscykelanalys som enligt Volkswagen gör bilen koldioxidneutrala. Underleverantörer måste producera med förnybar el exempelvis. Men i slutändan finns också en klimatskuld som bolaget ska kompensera med trädplantering på Borneo.
Bilen finns i tre batteristorlekar och priset stiger snabbt ju mer man vill kunna åka utan paus. Det är fortfarande batterier som är en elbils största kostnad. Mellanstorleken kostar 375 000 kronor med statens miljöbonus inräknat. Den med längst räckvidd kostar 472 000 kronor. Det är mycket pengar för att slippa ladda en halvtimme extra under en långresa.
Nej, det är inte världens mest omvälvande bil i sig, men det kan bli den viktigaste i Europa. Volkswagen har ju sålt mest av alla och deras modell Golf är den vanligaste utsläpparen från Europas bilhem. 35 miljoner exemplar ska den ha sålt.
Lyckas man med elbilar förändras nog hela branschen snabbt.
Billigast i Europa
Volkswagen-företaget Seat i Spanien har gjort tvärtom. Man har tagit fram den hittills billigaste elbilen i Europa och gjort det utan finesser eller något extra. Mii electric heter den och är en liten stadsbil med plats för fyra om de har lite tålamod med varandra. Det är en elbil som faktiskt känns mer som en bensinbil vid första påseendet. Lika plåtig, med handbroms och bilnycket (!) och ingen skärm eller andra moderniteter. Men när man kör ändras känslan, det är inte bensindriftens bullrighet, det är tyst och smidigt och snabbt i stadstrafiken.
Bilen är billig genom att man struntat i det där extra som en elbil vill skryta med. Toppfarten är 130 kilometer/timme och bagaget stort nog för några kassar. Med nedfällt baksäte blir det dock strax över 1 900 liter att packa in.
Priset på cirka 205 000 kronor efter miljöbonus beror också på att man satsar på drygt 25 mil som räckvidd, det betyder mindre batteri men det är å andra sidan sällan vi kör mer än fem mil per dag. Så i staden kommer den klara sig fint.
Det tillval som finns är parkeringssensorer fram och farthållare men bilen är så nätt att det kanske inte behövs. Ingen parkeringsruta är för trång för Mii electric.
De här två nya bilarna visar lite vad som kommer hända i bilvärlden. Vägvalet är mellan dyra modeller för familjer som tror de vill åka långt, varierat med de billigare bilarna för staden.