Bakom plattformen står ett västsvenskt nätverk bestående av bland annat forskare, tjänstemän, organisationer och aktörer inom turismsektorn. Syftet med webbtjänsten är att underlätta för svenskarna att göra klimatsmarta semesterval.
– Genom att sprida kunskap om hur våra resvanor påverkar klimatet och miljön hoppas vi kunna bidra till en mer hållbar turism, säger Erik Lundberg, forskare vid Centrum för turism vid Göteborgs universitet.
Räknar även med boende
Han berättar att utsläppskalkylatorn som tagits fram är unik på så sätt att den inkluderar boendeform.
– Det har vad vi vet inte gjorts tidigare. Sen finns så klart ännu fler parametrar som kan inkluderas för att avgöra hur hållbar en semesterresa är, men det här är en början.
Utsläppen mäts i antalet kilogram koldioxid. De val som allra säkrast ger lägst siffror är att transportera sig med cykel, buss eller tåg i Norden och bo på vandrarhem eller i tält eller hos en kompis. Flygresor långt bort och många övernattningar på hotell ger sannolikt rött utslag i kalkylatorn.
Användarna får även veta hur stor areal smält Arktis-is som resan ger upphov till utifrån beräkningar som forskare tagit fram.
– Tanken är att det ska vara väldigt enkelt och gå snabbt att se vilket klimatavtryck en semesterresa lämnar, säger Fredrik Warberg, som varit med och utvecklat verktyget.
Idag släpper varje svensk i genomsnitt ut 11 ton växthusgaser per år. För att vi ska bidra till att de globala klimatmålen nås måste vi minska våra utsläpp till under två ton per år – ungefär lika mycket som en genomsnittlig indier släpper ut.
– När man ser att weekendresan till Nice med flyg raderar 20 procent av de utsläpp vi har råd med per år och person för att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader, kan det förhoppningsvis fungera som en väckarklocka, säger Fredrik Warberg.
Tips om klimatsmarta resor
Det senaste halvåret har medierapporteringen om flygets stora klimatpåverkan ökat. Det har lett till att intresset för mer hållbara semesteralternativ vuxit och i tåggrupper på Facebook delar människor med sig av semestertips. Trots det är turism fortfarande starkt förknippat med flygresor till varma, palmtäta länder.
– Kopplingen till flyget är en del av vår konsumtionskultur på så vis att det för många representerar något idealiserat och positivt i identitetsbyggandet. Men det är en norm som vuxit fram bara under de senaste 20 åren. Tidigare kanske vi bilade ner till kontinenten eller tog tåget när vi reste längre sträckor. Så den här normen går så klart att förändra igen, säger Erik Lundberg.
Han anser att ökad medvetenhet och kunskap är en viktig pusselbit, men att det behövs åtgärder från flera olika håll för att förändra invanda beteenden.
– Det kan röra sig om olika typer av politiska styrmedel såsom flygskatt eller begränsningar i möjligheten att göra reklam för klimatintensiva semesterresor.
Bättre tågförbindelser
Fredrik Warberg tror också att bättre nattågförbindelser skulle få fler att välja tåget på semestern.
– För inte så länge sedan var det väldigt lätt att ta sig ut i Europa med tåg. Då var Köpenhamn navet och tyska Deutsche bahn körde många nattåg söderut. Nu har knutpunkten flyttat till Hamburg, och förbindelserna mellan Köpenhamn och Hamburg är inte optimala.
Det är emellertid inte något som hindrar honom själv från vara en flitig tågresenär. Sedan år 2005 har han nämligen gjort som en växande skara kända och okända i Sverige: valt att stanna på marken.
– Jag mår inte bra om jag flyger. Jag är som Malena Ernman, med skillnaden att jag inte får lika många erbjudanden om utlandsjobb, säger Fredrik Warberg och skrattar.
Erik Lundberg medger att han flyger då och då, inte minst inom yrkeslivet, som därmed är en del av problemet.
– Men jag har som många andra börjat tänka allt mer på dessa frågor och den kommande semesterresan får grönt i kalkylatorn.