Den senaste versionen av utsläppskalkylatorn bygger på nya data och ger bland annat svar på hur klimatvänlig elbilen egentligen är. Och vilket färdmedel som är ännu sämre än flyget.
– Vi har åtgärdat saker som kunde ses som en brist på sajten och lagt in de senaste utsläppssiffrorna, säger Fredrik Warberg, projektledare för sajten.
Det är väl känt att transporter av olika slag ger betydande klimatutsläpp. Semesterresor är inget undantag. Resan står i genomsnitt för 80 procent av den totala klimatpåverkan för en semestertripp och boende för 20 procent, enligt Fredrik Warberg.
Han är projektledare för den forskarbaserade sajten klimatsmartsemester.se. Sedan 2018 har sajtens klimatkalkylator kunnat ge intresserade resenärer svar på frågan hur mycket utsläpp olika färdsätt till destinationer världen över genererar.
Nu har sajten, som haft 760 000 besökare sedan starten, uppdaterats, med nya funktioner och senaste utsläppsdatan.
– Det kommer nya beräkningar från Energimyndigheten med jämna mellanrum kring hur mycket olika typer av fordon och bränslen släpper ut, och det har ju hänt en del på den svenska marknaden sedan reduktionsplikten försvann vid nyår, säger Fredrik Warberg.
Reduktionsplikten infördes 2018 för att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel och från 2021 även för flygfotogen.
Som teamet bakom sajten konstaterar på hemsidan så finns det olika uppfattningar om biobränslens klimatnytta. En ståndpunkt är att biobränslen ger mycket låga klimatutsläpp och är en viktig del av lösningen på klimatkrisen. Det synsättet återspeglas i Energimyndighetens årliga rapport om drivmedel, konstaterar Fredrik Warberg.
– Det är de siffrorna vi använder. Här räknas utsläppen från avgasröret till noll. De utsläpp som ingår uppstår vid produktionen av biobränslet.
Ett annat synsätt är att biobränslen är lika dåliga eller sämre än fossila bränslen för både klimatet och den biologiska mångfalden, inte minst om de produceras av skogsråvara eller odlade grödor.
– Vi är medvetna om det, vi räknar inte biobränslen som klimatneutrala. Biogas och andra biobränslen av restflöden är bra, säger Fredrik Warberg
Mer rättvis jämförelse
På den uppdaterade sajten går det nu att beräkna klimatpåverkan från en färjeresa både med och utan bil, det går att klimatkalkylera rundturer och lägga in stopp på vägen – och inte som tidigare bara kalkylera utsläppen från A till B.
Men den kanske största största förändringen, enligt Fredrik Warberg, är att sajten nu tar hänsyn till de utsläpp som uppstår när bilar produceras.
– Tidigare fick elbilar lite väl bra data i vår kalkylator, eftersom de inte har några utsläpp under färd och vi räknade bara in utsläppen från elproduktionen. Men exempelvis batteritillverkning är väldigt energikrävande och ingår nu i kalkylen. Det ger en mer rättvis jämförelse mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer.
Den nya sannare bilden av elbilens verkliga utsläpp möblerar dock inte om i utsläppslistan. Det är fortfarande betydligt klimatvänligare att åka elbil än fossilbil. Allra klimatvänligast är tågresan, utom i extrema undantagsfall.
– Som om man skulle klämma in fem personer i elbilen och köra genom Europa. Är man tre i bilen är tåget mycket bättre.
Klimatvärstingar på vatten
Att inte flyga brukar framhållas som det enskilt viktigaste individer kan göra för att minska utsläppen, vid sidan av att rösta politiskt för grön omställning. Det glöms ofta bort att det finns färdmedel som är ännu sämre för klimatet än att flyga.
– Jag fick en riktig tankeställare för typ femton år sedan när jag höll en klimatföreläsning i Visby, och fick frågan hur jag tog mig till Gotland. Med färja, jag flyger inte förklarade jag, varpå personen sa att färja ger större klimatutsläpp. Det visade sig stämma, trots att det på den tiden gick en långsam nattfärja till ön, säger Fredrik Warberg.
Färjor, i synnerhet snabbfärjor, och kryssningar toppar transportmedlens klimatvärstinglista enligt sajtens sätt att räkna.
Det gör inte flygresor till ett klimatvänligt val, tyvärr, konstaterar Fredrik Warberg. Det behövs inte många timmar i luften innan hela den hållbara koldioxidbudgeten per år och capita är förbrukad.
– Det påverkar mig personligen. Numera undviker jag att resa till Gotland och andra ö-världar. Det tar emot för mycket att flyga, säger han.