– Reservatet är en del i det hela, men det största problemet är att man planerar en monstertrafikplats när trafikmängderna egentligen måste ner för att vi ska klara klimatet. Det är helt enkelt vansinne att bygga ut för att få plats med mer trafik.
Kämpar mot vägbygget
Det säger Pål Karlsson, pensionerad översiktsplanerare, som i flera år kämpat mot motorvägsbygget, inte minst för att de problem som utbyggnaden syftar till att lösa enligt honom handlar om köer i rusningstid, det vill säga någon timme på morgonen och någon på eftermiddagen. Det är något han är övertygad om kan lösas på andra sätt än genom att hålla fast vid ”föråldrade trafiklösningar från 60-talet”.
– All forskning visar att när man bygger ut infrastruktur så ökar trafiken. Det finns andra åtgärder att ta till för att lösa problemen. Utökad kollektivtrafik är en. Folk måste helt enkelt börja lära sig att åka på andra sätt, säger han.
I den miljökonsekvensbeskrivning som togs fram 2017 berörs konflikten mellan utbyggnad och nationella miljömål. Analysen utmynnar i att en slopad utbyggnad skulle leda till större utsläpp av luftföroreningar jämfört med att gå vidare med planerna.
Bollar vidare frågan
När Dagens ETC får tag på Magne Holm, ansvarig projektledare på Trafikverket, för att fråga om de kalkyler som pekar på behov av utbyggnad också tar hänsyn till behovet av minskad trafik framhåller han att motorvägsprojektet även syftar till att skapa förutsättningar för utbyggd kollektivtrafik och att gång- och cykelbanor prioriteras – två variabler som handlar om att uppmuntra till förändrade resvanor. Men han påpekar också att Trafikverkets uppdrag är att förse samhället med goda kommunikationer.
– Det är en jättestor fråga det här och i miljökonsekvensbeskrivningen tas frågan om vägnätet ska byggas ut eller inte upp. Det vi gör är att beskriva nuläget och konsekvenserna av olika åtgärder, säger han och bollar sedan vidare frågan till Växjö kommun som levererat de prognoser över framtida trafik som Trafikverket utgått ifrån.
Framtiden är beaktad
Trafikplaneringschef i Växjö kommun är Per-Olof Löfberg. Hans svar är att kommunen tagit hänsyn till klimatmål och en framtid med minskat bilåkande när utarbetat prognoser över befolkningsutvecklingen och dess påverkan på resande och trafik. Det är därför utökad kollektivtrafik och utveckling av cykeltrafik lagts in i utbyggnadsplanen, säger han.
– Vi har förståelse för klimatmålen, men vi har också en regional utveckling att ta hänsyn till. Det är idag till exempel väldigt svårt att åka kollektivt från Karlshamn till Växjö. Järnvägsrälsen ligger ju där den ligger. Det här är dessutom inte bara en lokal trafikplats, det är en nationell sådan också.
Pål Karlsson är å sin sida inte särskilt nöjd med svaret från Växjö kommun – som för övrigt kallade sig ”Europas grönaste stad” fram till 2018.
– Jag tycker definitivt inte att man tagit hänsyn till klimatmålen. Det är bara skönmålning – eller grönmålning! Det är prognoserna som styr, inte målen. Det borde vara tvärt om.