Men istället för att benämnas oljehuvudstad – ett allt mer osmickrande epitet i en eskalerande klimatkris – vill politikerna nu profilera Stavanger som landets energihuvudstad. Det innefattar en bredare roll som inkluderar förnybar energi, i synnerhet vindkraftverk som är tänkta att ersätta oljeriggar till havs.
Vill förenkla för folk
År 2018 antog Stavanger kommun ett mål om att minska koldioxidutsläppen med 80 procent fram till 2030. Får att nå dit behöver politikerna införa åtgärder för att minska stadens transportutsläpp. Det var ett av skälen till att de nyligen införde avgiftsfri kollektivtrafik för sina invånare.
– Många upplever att deras utgifter ökar och att deras inkomster inte räcker till, så vi gör detta som en av flera åtgärder för att göra vardagen bättre för människor. Dessutom hoppas vi att fler byter ut sin bil mot bussen så att vi kan minska utsläppen av växthusgaser, säger kommunordföranden Kari Nessa Nortun (AP), till Dagens ETC.
– Det här är ett viktigt bidrag för att visa att vi måste satsa på att förenkla för människor att ändra sina vanor och leva mer klimatvänligt.
Lockat nya invånare
Beslutet, som har tagits gemensamt av samarbetspartierna Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet och SV, innebär att Stavanger blir den första norska storstaden som inför avgiftsfri kollektivtrafik för sina invånare. Via en app som lanserades förra måndagen kan alla invånare skaffa sig gratisbiljetter att visa upp på stadens bussar, tåg och färjor.
– Vi ser redan en 25-procentig ökning på bussresandet, säger Kari Nessa Nortun.
Stavanger Aftenblad rapporterar att drygt 45 000 människor hade laddat ner gratisbiljetter en vecka efter införandet och att bussbolaget Kolumbus – som sköter stadens kollektivtrafik – stött på färre problem med det nya systemet än de hade räknat med.
De senaste dagarna har kommunen också fått över 200 nya folkbokförda invånare – något som antas hänga ihop med satsningen.
Högerpartier ropar ”valfläsk”
Alla har dock inte jublat över nolltaxan. I september hålls lokalval i Norge och från högerhåll kallas satsningen ”valfläsk”. Partiföreträdare anser att det är ett slöseri med pengar, som kunde gjort bättre nytta någon annanstans.
– Om det var valfläsk skulle vi väl ha väntat med införandet till efter valet? kontrar Kari Nessa Nortun.
Hittills har politikerna avsatt 200 miljoner norska kronor till satsningen, som beskrivits som ett försöksprojekt. Det är alltså inte bestämt hur länge nolltaxan blir kvar, men förhoppningen är minst ett år.
– Vi är spända över att se hur det här kommer att tas emot av invånarna. Därför kommer vi också att undersöka effekterna. Vi hoppas att det blir ett permanent erbjudande, men får se hur långt de medel vi avsatt räcker, säger Kari Nessa Nortun.
Borttagen trängselskatt
När det gäller hur effektiv en satsning på gratis kollektivtrafik i allmänhet är för minskad biltrafik är den tillgängliga forskningen inte entydig. De flesta studier tyder dock på att nolltaxa inte kan ses som något mirakelmedel i sig självt. För att åtgärden ska bli så effektiv som möjligt bör en sådan satsning enligt forskare finansieras med att bilisterna får stå för den ökade kostnaden för kollektivtrafiken.
År 2020 fick Stavanger tillåtelse från staten att ta bort den ruschtidsavgift (motsvarande trängselskatt) som fanns i regionen tidigare, under förutsättning att det inte ledde till ökad biltrafik.
– Arbeiderpartiet arbetar för att färre ska använda bilar som går på bensin eller diesel – men vi anser att det inte är solidariskt att straffa dem som är beroende av bilar, sa Kari Nessa Nortun i ett uttalande då.
Trots att industrisatsningar i kombination med befolkningstillväxt lett till att bilåkandet nu vänt uppåt finns inga planer på att återinföra avgiften.
– Nej, inte i nuläget. Vi hoppas att vi med denna åtgärd ska minska biltrafiken så att staten inte ger oss i uppdrag att återinföra trängselskatten.
Kommunens eget uppsatta mål är att 70 procent av personresorna ska ske till fots, med cykel eller kollektiva färdmedel.