– Om man skulle översätta IT-sektorns elanvändning till den elkonsumtion enskilda länder förbrukar så skulle IT-sektorn hamna på sjätte plats på listan över världens länder, säger Rolf Lindahl på Greenpeace.
Servrar drivs av kol
Greenpeace har sedan 2009 följt upp internetföretagens elanvändning med målet att få dem att gå över till grön el, och arbetet tycks löna sig. Alltfler av de stora IT-företagen väljer sol- och vindel.
Några av de riktigt stora – som Youtube, Apple, Google och Facebook – får bra betyg i Greenpeace nya rapport Clicking clean, tack vare sin stora användning av grön energi.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Streamingjätten Netflix får däremot inte godkänt. Orsaken är företagets stora konsumtion av fulel. Den betydligt mindre streamingtjänsten HBO får samma underbetyg, men på grund av Netflix dominans på marknaden i både USA och Europa har företaget ett särskilt ansvar, heter det i rapporten.
”Handlar om vilja”
Ett hinder på vägen mot en grönare global IT-sektor är att det på flera håll i världen kan vara svårt får företagen att få tag på förnybar el. Det gäller både i USA, Kina, Taiwan och Sydkorea. Men det är ingen ursäkt för företag som Netflix att inte ställa om, menar Rolf Lindahl.
– Nej, det handlar mer om vilja, säger han.
Ett annat problem på vägen mot en grönare IT-sektor är, enligt Greenpeace, att en del företag försöker framstå som grönare än vad de är, genom att exempelvis kalla bränsleceller för gröna, trots att vätgasen till bränslecellerna har sitt ursprung i fossil gas.
Mörkar information
Strömmad video är en växande marknad som 2020 beräknas stå för 80 procent av trafiken på internet. Ett problem med Netflix, som idag har 83 miljoner användare världen över, är enligt Greenpeace att företaget mörkar informationen om vilka energikällor de använder.
– Det är ett stort problem och det antyder att de anser sig ha anledning att dölja det. Det första steget de borde ta är att redovisa sina energikällor öppet så att kunder kan bilda sig en upplyst uppfattning om ifall de vill använda tjänsten eller inte, säger Rolf Lindahl.