– Genom att sova sig genom resan ner till kontinenten vaknar man upp utvilad och fräsch och kan fortsätta att åka tåg vidare till destinationsorter, vare sig det rör sig om semester eller arbete, på ett miljövänligt sätt. Själva resan blir en del av upplevelsen istället för ett sätt att så snabbt som möjligt förflytta sig mellan två punkter, säger Ellie Cijvat, en av arrangörerna bakom lördagens aktion.
– Jämfört med flyget innebär tåget ett helt annat sätt att resa på där du har utsikt över landskapet och tillfälle att umgås med andra resenärer, fortsätter hon.
Dumpade biljettpriser
Det var år 1992 som EU beslutade att ta bort de sista hindren för fri konkurrens mellan flygbolagen i Europa. Många nya lågprisbolag äntrade marknaden och dumpade biljettpriserna – något som drabbade tågtrafiken hårt när resenärerna valde att flyga istället för att som tidigare ta tåget på sträckor som Stockholm–Hamburg, Köpenhamn–Bryssel och Paris–Rom. Resultatet blev att ett stort antal nattågslinjer i Europa lades ner, och det vill Back on track nu ändra på.
– Nu när flyget alltmer ifrågasätts av klimatskäl är EU en given aktör, denna gång för att förbättra för tåget. Vi vill i ett första steg att det införs ett gemensamt biljettsystem i hela Europa så att det blir lätt att boka biljetter. Det gör också att fler tågbolag vågar satsa på nattåg, säger Ellie Cijvat.
Hon påpekar också att de avgifter tågbolagen måste betala för att få köra på olika länders räls ska motsvaras av lika höga avgifter för flyget.
– Det måste vara en jämlik spelplan mellan tåg och flyg. De växthusgaser som flyget släpper ut kunde beskattas till motsvarande nivå som banavgifterna för tåget, säger Ellie Cijvat.
Linjer behöver upphandlas
Genom de olika aktionerna runt om i Europa hoppas Back on track att förbättringar för tågtrafik över gränserna kommer upp på agendan inom EU och dess medlemsländer. I Sverige slutade SJ helt att sälja tågbiljetter till destinationer utanför Skandinavien 2015.
– Regeringen säger sig vilja förenkla för tågresor till kontinenten, och vi hoppas att de ger Trafikverket i uppdrag att upphandla linjer som ser till att det blir verklighet.
– För oss i nätverket Back on track spelar det ingen roll om det blir SJ eller någon annan aktör som trafikerar ner till kontinenten, det viktiga är att det enkelt går att ta tåget som ett alternativ till att flyga, säger Ellie Cijvat.
Just nu pågår en namninsamling på nätet för att stödja Back on Tracks krav på nattåg till kontinenten från norra Europa. Underskrifterna kommer att överlämnas till Sveriges kommunikationsminister Tomas Ekeroth (S) och hans danska kollega Ole Birk Olesen från Liberal Alliance.