Nasas flaggskepp riskerar att hamna under vattenytan
Från Kennedy Space center avfyras bland annat Spacex-raketerna.
Bild: TT/AP
Dagens ETC
Från startplatta 39A på Kennedy Space Center i Florida skickades Apollo 11 till månen år 1969. Härifrån skickas också dagens astronauter till den internationella rymdstationen ISS. Nu riskerar de stigande vattennivåerna att sänka plattan – och centret – under vattenytan.
Spacex bärraket Falcon 9 står uppställd på startplattan 39A med rymdfarkosten Dragon på toppen – redo att ta astronautgruppen SpaceX Crew-3 till den internationella rymdstationen ISS. Runt startplattan har USA:s rymdfartsmyndighet Nasa byggt höga sandbarriärer för att hindra havets vattenmassor att nå den. Don Dankert, biolog på Nasa, är den som är ansvarig för att skydda rymdcentret från översvämning.
– Sanden är ett effektivt skydd som gör att vi kan stanna kvar här, säger han till Dagens ETC.
Med anledning av det allt mer frekventa extremvädret har Florida, där Nasa har sitt flaggskepp Kennedy Space Center, börjat kallas ”klimatförändringarnas Ground Zero”. Längs de många och tätt befolkade kustremsorna befaras översvämningar bli kroniska.
De uppbyggda massiva sandbarriärerna kommer inte att göra någon nytta på längre sikt, enligt en rapport från välrenommerade Climate Central bestående av oberoende forskare. Nasa-experter tror dock att de kan vara effektiva även framöver, förutsatt att de stärks ytterligare.
Frekventa översvämningar
När Climate Central gav ut sin rapport 2019 var prognosen att översvämningarna året därpå skulle bli allt mer vanligt förekommande. Så blev det också, och sandbarriärerna runt startplattan fick stärkas.
År 2060 befaras översvämningarna ha blivit kroniska, det vill säga så frekventa att marken blir otjänlig – om inte permanent under vattenytan.
Nasa har själv larmat om att vattennivån på platsen som allra minst kommer att stiga 12 till 20 centimeter innan år 2050. Uträkningen baseras på egen sattelitdata som analyseras av Nasas forskningscentrum för obemannad rymdfart. Enligt experterna kan det handla om en stigning på 40 till 60 centimeter runt Kennedy Space Center fram till år 2100 om den globala upphettningen fortsätter som idag eller ökar. Det innebär att samtliga startplattor och i värsta fall hela Kennedy Space Center hamnar under vattenytan.
”En erfarenhet som gör en ödmjuk”
Nasa-astronauten Mike Hopkins tillhörde den första astronautgruppen för Spacex, Crew-1 som skickades ut i rymden i november 2020. Nu arbetar han på marken gör att stötta sina kollegor i rymden just nu.
– Att skickas till rymden härifrån är en erfarenhet som gör en ödmjuk ur ett historiskt perspektiv. Det var härifrån de första astronauterna sändes till månen så det är en historisk plats, inte bara för USA utan för hela mänskligheten. Det är här vi inom ett par år ska återuppta månfärderna. Det vore förödande att behöva flytta en sådan symbolisk installation. Ungefär som att behöva flytta på Vita huset, säger Mike Hopkins.
Märkbara förändringar från rymden Han har vistats på den internationella rymdstationen ISS vid två tillfällen: åren 2013-2014 samt 2020-2021. Det perspektiv han fått – via tiden mellan rymdfärderna och det geografiska avståndet till jorden – gör honom till en av få människor som har kunnat se klimatkrisens effekter, på ett globalt plan, med blotta ögat.
– Observationen av landgränser, glaciärer, skogar och så vidare sköts mest från land med hjälp av våra obemannade satelliter. Men klimatförändringarna är märkbara med blotta ögat på flera platser från ISS. Man kan se smältande eller försvunna glaciärer, bortbrända skogar, omritade kustremsor… Det är ganska omskakande, säger Mike Hopkins.
Trots riskerna fortsätter verksamheten
Men trots att klimathotet bekräftas av såväl oberoende klimatforskare som Nasa-experterna själva fortsätter rymdverksamheten i Florida som om hotet kommer att kunna stävjas. Tesla-grundaren Elon Musks företag Spacex har ett 20-årigt leasing-kontrakt på startplattan 39A och det är från plattan bredvid – 39B – som rymdfartsmyndigheten inom kort planerar att skicka astronauter till månen och sedan Mars.
Bara någon kilometer ifrån startplattorna ligger den stora byggnad där Nasa-anställda inom det internationella projektet Artemis – en fortsättning på Apollo, just nu monterar den rymdfarkost som ska åka till månen. 39B befinner sig idag i ett område med en sexprocentig risk för översvämning – en riskfaktor som kommer att öka med minst 40 procent före 2040, enligt Climate Centrals analys. Men inga planer på förflyttning finns.
Nya förutsättningar för industrin
Intresset för rymden är idag större än det varit de senaste 50 åren. Stora teknologiska framsteg har gett rymdindustrin nya förutsättningar. Samtidigt har en ny rymdkapplöpning tagit fart – med Kina som storspelare i en geopolitisk konflikt.
Även privata aktörer som Tesla-grundaren Elon Musk och Amazon-grundaren Jeff Bezos, med sina respektive bolag Spacex och Blue Origin, tävlar. I den tävlingen är tidsaspekten – att vara först – viktig. Och om Nasa skulle behöva flytta sina installationer skulle det kunna innebär det de fruktar mest: att förlora dominansen de åtnjuter i rymden.
– De hoppas att sandbarriärerna ska räcka så länge, säger Mike Hopkins.
Barriärerna bestod till en början av 95 tusen ton sand. Efter den senaste orkanen Sandy har sandmassan byggts upp till nästan den dubbla vikten. En rapport från University of central Florida visar att om orkanerna blir fler och kraftigare – vilket forskarna räknar med – så kommer inte barriärerna att hålla. Dessutom gör stigande havsnivåer att trycket i grundvattnet ökar, vilket orsakar översvämningar innanför barriärerna. ”Vår huvudsakliga utmaning”
– Klimatförändringarna är vår huvudsakliga utmaning för närvarande. Sandbarriärerna har visat sig effektiva och vi satsar på att stärka dem, säger Don Dankert.
Företaget Spacex, som hyr startplatta 39A, tycks lita på rymdmyndighetens kapacitet att skydda mot översvämning. Amazongrundaren Jeff Bezos företag Blue Origin har dock valt att hyra in sig på startplattekomplex 36 – där det byggs startplattor femton meter ovan ytan. Anledningen är att bolaget inte litar på att sanden ska räcka som skydd på längre sikt, enligt Don Dankert. I nuläget ligger Blue Origin efter Spacex i antal kontrakt med Nasa och andra rymdstyrelser. Men klimatkrisens effekter skulle kunna göra dem till tillfälliga vinnare – om vattnennivån stiger snabbt.
– I det långa loppet kommer teknologin tillåta rymdfärder från områden långt från kusten. Så det är egentligen inte rymdindustrins framtid vi behöver oroa oss för, utan ekosystemet, säger Don Dankert.