I grundserien släpper SHL-lagen, bara via transporter till och från matcher, ut växthusgaser motsvarande 1 000 flygresor tur och retur till Grekland. Det kunde Dagens ETC berätta om igår. Flera av lagen chartrar regelbundet flygplan för att ta sig till och från matcher. Så hur arbetar då hockeyligan för att minska sitt klimatavtryck?
”För idrottsrörelsen betyder hållbar utveckling att vi ska ta ansvar för miljöpåverkan och bidra till folkhälsa, demokrati, inkludering, människors egenmakt och en sund ekonomi”, skriver Riksidrottsförbundet på sin hemsida.
Trots det är ingen av de 14 SHL-klubbarna miljöcertifierade av den internationella standardiseringsorganisationen, ISO.
Måste ha ambitioner
11 av 14 SHL-klubbar saknar också riktlinjer som styr det interna miljöarbetet, visar en rundringning till lagen. De enda som har en miljöpolicy är Brynäs, HV71 och Växjö. Linköping säger att klubben har en, men utan att kunna visa upp den, och Frölunda uppger att en policy är på gång.
Flera lag framhåller istället att de ”strävar efter att resa så hållbart som möjligt”, ”jobbar aktivt med hållbarhetsfrågor” eller ”jobbar med lokala leverantörer”. Det innebär till exempel att Luleå Hockey samarbetar med Luleå Tekniska Universitet i ett miljöprojekt som återvinner klubbor till mer krocksäkra bilar eller att Timrå IK använder återbruk i sitt café.
Åsa Sund, konsult på Greengoat hållbarhetsbyrå, understryker vikten av att klubbar har ambitioner när det kommer till miljön.
– Det behövs tydliga riktlinjer så man vet hur man ska agera i olika situationer.
Samtidigt bör lagen undvika greenwashing, alltså att de skapar en bild av att de är mer miljövänliga än vad de egentligen är.
Hon tycker det är viktigt att ha en miljöpolicy, men att den då också ska vara känd och användas.
– Det är väldigt lätt att bara kopiera en policy och lägga upp den på sin hemsida utan att egentligen tänka efter. Men om ingen ser miljöpolicyn eller bryr sig om den så kan man lika gärna vara utan.
Inte tvingande
Riksidrottsförbundet har en miljöpolicy, men enligt hållbarhetssamordnaren Charlotte Sundvall är den inte tvingande på något sätt.
– Vi har idag inget uppdrag att ställa krav på föreningar och klubbar överhuvudtaget. Men policyn finns för att idrottsrörelsen vill det.
Samtidigt tycker hon att elitklubbar som saknar en miljöpolicy borde ta ett större ansvar.
– Det är upp till var och en men generellt anser jag att idrotten behöver ta mer ansvar. Miljön har i princip inte funnits på agendan överhuvudtaget.
Vad har Riksidrottsförbundet för ansvar?
– Vi ska leda arbetet och det är det vi jobbar för, men det finns förbättringspotential. Vi ser över våra transporter där vi ska föra data över våra resor. Nu har vi ett mål där vi ska försöka minska våra utsläpp med femton procent per år.
Charlotte Sundvall erkänner att förbundet har en del kvar att göra när det gäller att följa sin egen miljöpolicy.
– Vi ska under nästa år ta fram en strategi och sätta mål för vårt hållbarhetsarbete som ska gå i linje med policyn.
”Upp till klubbarna”
Även Svenska ishockeyförbundet har en miljöpolicy utan krav på att klubbarna följer den.
Marcus Bojling, stabschef på Svenska Ishockeyförbundet, säger att det är upp till varje förening att göra klimatsmarta val, till exempel när det gäller resor.
– Vi har inget ansvar över det. Det kan absolut finnas en poäng i att vi som förbund ställer krav på klubbarna men det är ingenting jag vet att vi har diskuterat.
Han säger också att Ishockeyförbundet skulle kunna påverka hur SHL-lagen reser genom utformningen av spelschemat.
– I praktiken är det däremot svårare då det inte finns något spelrum för att ändra schemat idag, säger Marcus Bojling.
Vad krävs för att ni ska anpassa schemat utifrån en miljösynpunkt?
– Det skulle vara om SHL själva önskar att dra ner på matcher och sprida ut dem mer över säsongen. Men de har inte uttryckt någon sådan önskan. Vi fördömer inte SHL:s resande på något vis, men över tid måste vi alla titta på hur vi reser såklart.
Fotnot: Charlotte Sundvall har efter intervjutillfället avslutat sin tjänst vid Riksidrottsförbundet.
Läs Del 1 av granskningen:Resor i SHL motsvarar över 1 000 flygresor till Grekland