I tisdags, drygt en månad senare, beslutade Tekniska nämnden i Malmö stad att järnvägen i hamnen ska byggas ut med ett nytt stickspår till en ny lossnings- och lastningsstation vid energibolaget St1:s oljedepå i hamnen. Något som Flamman var först med att rapportera.
Utbyggnaden var beslutat sedan tidigare, men nämnden har nu beslutat att öka investeringen från 25 till 45 miljoner kronor. Anledningen är bland annat att St1 vill kunna hantera mer än dubbelt så mycket olja som tidigare planerat vid den nya anläggningen.
Mats Billberg Johansson, ledamot i Tekniska nämnden för Vänsterpartiet, är kritisk till beslutet.
– I Malmö stads miljömål så står det väldigt tydligt att vårt fossilberoende ska minska. Det här är inte ett sätt att minska fossilberoendet, utan snarare tvärtom att öka möjligheterna för producenterna av fossilt bränsle att utnyttja Malmö hamn. I stället borde man se till att avveckla oljehamnen så snart som möjligt.
Enligt Mats Billberg Johansson försvarar Miljöpartiet sitt stöd för investeringen med att den ökar möjligheterna att transportera olja mellan Malmö och Göteborg med tåg i stället för med fartyg. Ett sådant skifte behöver inte innebära att de totala oljetransporterna ökar. Men Mats Billberg Johansson avfärdar resonemanget.
– Att transporterna inte kommer öka, det kan man absolut inte säga säkert. Det finns ingenting i underlaget som hävdar något sånt. Utan vad det handlar om är bara att underlätta för St1 och andra fossilbränsleproducenter att utnyttja Malmö hamn som en depå.
Dagens ETC har sökt Isabel Enström (MP), vice ordförande i Tekniska nämnden, som hänvisar till nämndens ordförande Andréas Schönström (S).
Han tillbakavisar kritiken från Vänsterpartiet.
– Det här handlar om att vi ska ha klimatmässigt bra och hållbara transporter i Malmö. Att den infrastruktur som malmöborna äger ska ske så effektivt och miljövänligt som möjligt. Sen tar vi inte ställning till vad företag gör med sina anläggningar.
Så det har inte gjorts någon konsekvensanalys av investeringens totala effekt på klimatutsläppen?
– Nej men det har inte varit ärendet heller. Vi investerar inte i en oljeanläggning. Vi investerar i järnväg i en hamn – så att transporten sker med tåg istället för med fartyg och lastbilar, som är sämre för klimatet, säger Andréas Schönström.
Andreas Larsson, pressekreterare för Miljöpartiet i Malmö, skriver senare i ett sms till Dagens ETC att även Vänsterpartiet ställt sig bakom tidigare beslut i tekniska nämnden 2021 och i kommunstyrelsen 2022 om att bygga det nya stickspåret och stationen för lossning och lastning, då med en lägre projekterad tömningskapacitet om 300 kubikmeter olja i timmen jämfört med de nu beslutade 720 kubikmeter i timmen.
– Vi hade inga synpunkter på förslaget då, och det var ett misstag. Då hade vi bara en ordinarie ledamot i nämnden, som har extremt många ärenden, och vi observerade inte detta. Men att man har gjort ett misstag rättfärdigar ju inte att man gör det igen, säger Vänsterpartiets Mats Billberg Johansson.