I slutet av december beslutade Amsterdam att bli kvitt fossila annonser på stadens reklamytor. Det går inte att fatta ambitiösa miljö- och klimatmål och samtidigt ha reklam som uppmuntrar fossil konsumtion, resonerade den rödgröne politikern Jasper Groen som lade förslaget i kommunfullmäktige i en intervju med Dagens ETC. Därför ska Amsterdam tillsammans med sin leverantör av utomhusreklam utreda hur ett stopp för reklam av fossila företag och billiga flygresor i den offentliga miljön ska gå till i praktiken.
Stockholms miljö- och klimatborgarråd Katarina Luhr (MP) är positivt inställd till initiativet och vill undersöka om det är möjligt att göra något motsvarande i Stockholm.
– Jag tycker att det är spännande vad de har gjort i Amsterdam. Även om jag hellre skulle vilja att vi går rakt på sak och förbjuder försäljning av det fossila, så tycker jag att man borde ha förbud för fossil reklam. Det är skadlig verksamhet som förstör vår miljö, hälsa och framtid, säger Katarina Luhr till Dagens ETC.
Finns ingen standard
Katarina Luhr vill därför undersöka om det är möjligt att förbjuda fossil reklam i stadens utomhusreklam.
Ett förbud av fossila annonser skulle i så fall kunna utformas på ett liknande sätt som man gjort med könsdiskriminerande reklam. År 2018 beslutade Stockholms stad att skriva in ett förbud mot sexistisk reklam i sina kommande upphandlingar av utomhusreklam. Reklam som uppfyller kriterierna för sexistisk reklam ska kunna plockas ned av staden.
– Skillnaden är att det finns en tydlig branschdefinition av vad som räknas som sexistisk reklam. Vi har lagt oss i linje med branschpraxis. När det gäller att begränsa fossil reklam finns det idag ingen sådan standard att luta sig mot, vilket gör att gränsdragningarna blir svårare. Sannolikt skulle det krävas nationella regleringar och här skulle det behövas en ny branschpraxis, säger Katarina Luhr.
När Stockholm införde riktlinjer mot sexistisk reklam så utgick man från Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Där finns kapitel om såväl könsdiskriminering som vilseledande miljöargument, men de senaste är inte skrivet så att det kan ligga till grund för ett förbud av fossil reklam.
Senast 2022 kommer Stockholm att teckna ett nytt avtal som innehåller utomhusreklam.
”Lätt att definiera”
Gustav Martner är kreativ chef på Greenpeace Norden och talesperson i reklamfrågor. Han har en lång karriär i reklambranschen bakom sig. Han är optimistisk om att det även i brist på branschdefinitioner skulle vara relativt enkelt att ringa in vad som menas med fossil reklam.
– Det är lätt att veta vad som är en förbränningsmotor, oljebolag eller en flygresa, jag ser inte varför det skulle vara svårare att definiera fossil reklam än sexistisk reklam, säger Gustav Martner till Dagens ETC.
– Idag är det svårt att slå igenom med ny teknik när enorma aktörer inom fossilkapitalet kan förlänga livscykeln på sin produkt genom att pumpa in pengar i reklam. Det bästa vore ett förbud för all reklam som driver på fossil konsumtion, antingen på nationell eller EU-nivå. I väntan på det är det rimligt att städer säger att de inte vill ha sådan reklam på sina reklamytor, eller att vi som medborgare kräver det, säger Gustav Martner.