– Det är uppenbart att regeringen inte klara av att styra trafikverket på det sätt som man skulle behöva. Man arbetar i alldeles för stor utsträckning prognosbaserat och exploaterar dagens trafik, istället för att arbeta mot de klimatmål som vi slagit fast, säger Miljöpartiets ena språkrör Märta Stenevi.
Vid en eventuell regeringsförhandling med Socialdemokraterna efter valet i höst kommer nationella infrastrukturplanen bli en stötesten menar Stenevi.
– Vi kommer kräva att man river upp den nationella planen. Den låser fast oss i ett fossilberoende, vilket är helt orimligt 2022 när vi befinner oss mitt i en brinnande klimatkris, säger hon.
Sälja flyget
Miljöpartiet anser också att staten helt bör sälja av sitt ägande i skuldtyngda SAS. Den skandinaviske flygjätten försöker göra en omstart av företaget med omfattande sparåtgärder och sökande efter nya investerare. Regeringen annonserade nyligen att man har som avsikt att minska sin ägarandel, som idag uppgår till ungefär 21 procent, och bidra till att företagets skulder omvandlas till aktiekapital. Märta Stenevi vill att de pengar som staten kan få vid en eventuell SAS-försäljning ska läggas på tågsatsningar.
– Huvudsyftet är att kapa förlusterna. SAS har varit skuldtyngt länge och de fick ett stort tillskott under pandemin och klarar ändå inte att komma tillbaka. Och flyget betalar inte för sina utsläpp, vilket kommer att vara en nödvändighet framöver om vi ska ha en chans att klara klimatmålen.
Slopa motorvägar
Utöver de 881 miljarder som regeringen under en tolvårsperiod vill satsa på att förbättra landets infrastruktur för transport, vill Miljöpartiet skjuta till 200 miljarder ytterligare till järnvägssatsningar. Dessa pengar ska bland annat tas från att helt slopa satsningar på motorvägar i storstäder.
– Vi behöver inte fler bilar in i storstäderna, tvärtom vi behöver färre, säger Märta Stenevi.
Näringminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) svarar att statens ägande i i SAS med stor sannolikhet kommer att minska och att staten är tydlig med att den inte är en långsiktig ägare i SAS. När det gäller SAS klimatarbete svarar han i ett mejl till Dagens ETC:
- Regeringen har tidigare ställt skarpa klimat- och miljökrav på SAS. Som en följd av detta har bolaget skärpt sina klimatmål för att bidra till uppfyllande av målen i Parisavtalet. Regeringens förväntningar som ägare är att SAS klimatarbete ska genomföras i linje med den plan som är kommunicerad. Regeringen har en tät dialog med bolaget kring deras klimatarbete. Flygets utsläpp ska minska.