Socialdemokraternas gruppledare i Stockholm, Karin Wanngård, säger till Dagens ETC att frågan om Bromma har fått ny aktualitet i samband med att Swedavia, det statliga bolaget som driver flygplatsen, i september gick ut och rekommenderade att den läggs ned i förtid till följd av ekonomiska bekymmer. Eftersom Swedavia har avtal på att hyra flygplatsmarken fram till år 2038 behöver regeringen godkänna en uppgörelse som bryter kontraktet.
– Vi har ett nytt läge där flygplatsen är olönsam. Då behöver vi uppmuntra regeringen till att lägga ned Bromma så att vi kan använda marken till att bygga 30 000 bostäder istället, säger Karin Wanngård.
– Vi hade hoppats på att Centerpartiet och Miljöpartiet i den här frågan men de vill uppenbarligen inte. De säger en sak till sina väljare, men röstar på ett annat sätt.
MP: Regeringen måste avgöra
Miljöpartiets Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad, säger till Dagens ETC att hans parti röstade nej till förslaget av ”rent tekniska skäl”.
– Den grönblå majoriteten hade lagt fram ett komplett budgetförslag och då röstade vi för det i sin helhet. Man brukar inte gå in och rösta fråga för fråga.
Enligt Daniel Helldén står Miljöpartiet fast vid "den linje vi har haft sedan urminnes tider” om att Bromma flygplats ska läggas ned så fort som möjligt, men att lösningen ligger hos regeringen.
– Det är märkligt att Socialdemokraterna försöker att framstå som de stora nedläggningsförespråkarna när det är deras ministrar som inte vill lägga ned Bromma flygplats. Jag vill se Karin Wanngård stå utanför näringsdepartementet och lyfta frågan där. Den grönblå majoriteten i Stockholms stad har tagit ett beslut om att göra Bromma till ett stadsutvecklingsområde. Vi avvaktar bara ett besked från regeringen för att sätta igång.
Blågrön kompromiss
Karin Wanngård säger att det inte stämmer att man inte kan rösta yrkanden var för sig, och hon får visst medhåll från Rikard Warlenius, som är ledamot i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.
– Det går att rösta separat om yrkanden, men blocken röstar i princip alltid på sina egna alternativ, säger Rikard Warlenius till Dagens ETC.
– Miljöpartiet vill säkert lägga ned Bromma flygplats, men när de gjorde upp med de andra partierna om villkoren för det blågröna styret var ett av villkoren att det inte skulle bli några beslut om Bromma under den här mandatperioden. Men nu vill Swedavia själva vill lägga ned flygplatsen, och det ändrar spelplanen.
Staden måste driva
Socialdemokraternas Karin Wanngård säger att det inte är de socialdemokratiska ministrarna som är problemet, utan Stockholm stad som inte driver på regeringen i frågan.
– Det är två parter i avtalet om Bromma flygplatsmark, och det är staden och Swedavia. Båda behöver be regeringen agera, för den har hittills varit bakbunden av en riksdagsmajoritet mot nedläggningen av Bromma flygplats.
Rikard Warlenius säger att bristen på ett tydligt ställningstagande från Stockholm stad ställer till det i frågan, men att den möjligen kan få en politisk utveckling om den plockas upp av riksdagen, eller om det växer fram en stark opinion för en nedläggning av Bromma flygplats och för byggnaden av bostäder.