Så svarade Miljöpartiets klimatminister Isabella Lövin hösten 2016 på Aftonbladets fråga om Sverige kan komma att följa de länder som dittills sagt sig vilja sätta ett stopp för nya bensin- och dieselbilar. Ett tänkt slutdatum skulle i så fall kunna ligga runt 2030.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Inte aktuellt i Sverige
När Dagens ETC nu ber Isabella Lövin att kommentera nyheten från Kina säger hon att hon välkomnar beskedet och att fossildrivna bilar måste fasas ut, antingen genom förbud eller andra åtgärder som ger samma resultat.
– Det kommer att sätta press på tillverkarna och gör det än mer tydligt att fossilt drivna bilar inte har någon framtid, säger hon.
Men för Sveriges del är ett förbud ännu inte aktuellt.
– Om man långsiktigt ska klara av att ha ett transportsystem utan fossila bränslen är det bättre att arbeta med flera strategier, säger Karin Svensson Smith, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson.
– Det är inte praktiskt görligt att byta ut hela bilparken under en kort tidsrymd. Alla har inte råd att köpa nytt och det är inte heller eftersträvansvärt. Tillverkning och skrotning av bilar ger upphov till miljöpåverkan. Fokus måste vara bränslet, där regeringen förbereder en reduktionspliktlag för mindre och mindre fossilt i den bensin och diesel som säljs.
Färre fordon
En annan väg som Miljöpartiet förespråkar är att klara omställningen bort från fossiltrafik genom att folk, åtminstone i städer, äger färre bilar. I stället ska transporter lösas genom miljözoner, fler cyklister, kollektivtrafik och till exempel bilpooler.
– Den bistra sanningen är att förnybara drivmedel inte kommer att räcka för att upprätthålla dagens bilism. Det behövs rikstäckande tillgång till laddinfrastruktur och fordonsgas. Metaller till elbilsbatterier kan bli en flaskhals, säger Karin Svensson Smith.
Svaret från Centerpartiet klingar i ungefär samma tonart. Det handlar om att införa miljözoner och tuffare gränsvärden för de förbränningsmotorer som används.
– Får vi tillräckligt bra partikelfilter så är inte längre dieselmotorn problemet. Det är utsläppen från den, säger Rickard Nordi, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet.
Så Kinas linje är inget som Sverige bör eftersträva?
– Det är jättebra att Kina börjat fokusera på biodrivmedel. Det gör vi också här med den reduktionsplikt regeringen inför, som ligger i linje med Centerpartiets tidigare förslag. Förslaget nu är i grunden bra, men vi har synpunkter på avsaknaden av långsiktighet. Vad gäller utsläpp måste vi ge industrin en chans att lösa problemet, i stället för att vi politiker ska säga vilken teknik som är rätt.
I januari 2017 visade en rapport från Internationella rådet för rena transporter ICCT att utsläpp från dieselbilar är tio gånger större än de från dieseldrivna lastbilar och bussar. Detta beror på de betydligt högre kraven på motorerna hos lastbilar och bussar som gör att de släpper ut mindre giftiga ämnen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Förutom att släppa ut ämnen farliga för människan står vägtrafiken för en stor del av människans påverkan på naturen. Detta genom utsläpp av försurande, gödande och ozonbildande ämnen samt av koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Ytterligare miljö- och hälsoproblem orsakas av slitage på vägbeläggning och bildäck.
1: Österrike
Österrike har myndigheten för jordbruk och miljö lagt ett förslag om att förbjuda all försäljning av nya bilar som inte är eldrivna från och med 2020.
2: Norge
Norge har ett förbud föreslagits från och med 2025. Då ska inte bensin- eller dieselbilar få säljas. Och fem år senare ska alla bilar ha noll lokala utsläpp. Redan i dag finns ett förbud mot dieselbilar i Oslo om luftkvaliteten har varit under en viss gräns två dagar i rad. Det finns dessutom ett förslag om att förbjuda all biltrafik i centrala Oslo från och med 2019.
3: Nederländerna
Har föreslagit samma tidsgräns som Norge, 2025, men förbudet ska bara gälla nybilsförsäljningen. Förslaget är dock omdebatterat och ska utredas mot bakgrund av EU-lagstiftning.
4: Indien
Har en målsättning att ställa om hela sin bilpark till eldrift senast år 2030. Där ska bilägare kunna köpa en ny elbil utan någon kontantinsats. I stället ska bilen bekostas via insparade bränslekostnader.
5: Frankrike
Har också föreslagit ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2040.
6: Storbritannien
Har en liknande målsättning till år 2040, men redan 2020 kan det komma kraftiga restriktioner för dieselbilar.