Det är lätt att associera ett visst varumärke med positiva värderingar, men i själva verket kan varumärket ägas av internationella jättar med en helt annan agenda. Att hålla reda på alla fusioner och dotterbolag i företagsdjungeln på egen hand och hålla koll på vad bolagens ledningar egentligen står för, är näst intill omöjligt. Appen Buycott gör det möjligt att med mobilen skanna streckkoden på varorna i butiken. Du får direkt information om vilket eller vilka företag som producerat varan och vad de står för bortom de påkostade reklamkampanjerna.
Tepåsar backar GMO
En snabb skanning av ett paket med Lipton-tepåsar visar att Lipton ägs av Unilever som donerat närmare 400 000 dollar för att stoppa märkning av GMO-ingredienser på varor.
Vilken information du får upp beror på vilka kampanjer du kryssat för, i det här fallet kampanjen Kräv GMO-märkning. Man kan också kryssa för kampanjen Köp varumärken som stöder GMO-märkning – ett positivt val – och från början var det så den 27-årige programmeraren Ivan Pardo hade tänkt sig att appen skulle användas.
– Jag ville fokusera på de positiva aspekterna, men de flesta av de kampanjer användarna själva skapat går ut på att undvika produkter. Det vi gör är att berätta om ett varumärke eller företag finns på någon av listorna du valt att undvika eller stödja, säger Ivan Pardo.
”Kan göra verklig skillnad”
Det stora flertalet av de hundratals kampanjer man kan ansluta sig till är skapade av medlemmarna själva, bland annat den näst största: Long live Palestine – Boycott Israel. Den startades den 3 april men sedan Israels attacker mot Gaza inleddes i juli har antalet medlemmar ökat kraftigt. Kampanjen växer med tusentals medlemmar varje dygn och närmar sig nu 300 000.
Ivan Pardo tror att appar som Buycott kan göra verklig skillnad.
– Absolut, när tillräckligt många ansluter sig. De stora multinationella bolagen är medvetna om att Buycott finns, men de kommer inte att bry sig om att göra några förändringar innan vi har nått ut till den breda allmänheten, och det tror jag kommer att dröja ett år eller mer, säger Ivan Pardo.
I USA sjunker förtroendet för det politiska systemet.
– Den utbredda uppfattningen är att republikaner och demokrater numera har samma agenda. Att rösta vid valurnorna inger inte längre något hopp, så många väljer att rösta med plånboken istället, säger han.
Fler och fler verkar se Buycott som ett alternativt sätt att uttrycka sina politiska ståndpunkter, enligt Pardo.
– Upprop med namnunderskrifter har varit grundvalen för online-protester de senaste tjugo åren. Jag ser Buycott som nästa steg i hur människor kan organisera sig med hjälp av teknologi. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter. Det vore oerhört spännande att se hur andra kan förbättra möjligheterna att protestera bortom nätuppropen, som hittills inte varit särskilt effektiva så vitt jag kan se.