Bilförsäljningen slår rekord. Enligt Bil Swedens senaste prognos kommer 345 000 nya bilar registreras i Sverige år. Förra året var siffran 304 000. Samtidigt fortsätter regeringen satsa på infrastruktur för bil medan cyklingen får smulorna, enligt Jon Jogensjö, grundare av det ideella och obundna nätverket Cykla med lastcykel som i helgen anordnar Sveriges första lastcykelmässa i Stockholm.
– Med den rådande politiken fastnar vi i ett bilberoende. Det finns inga stora städer i världen som lyckats skapa effektiva transporter med bil. Resultatet blir oundvikligen trängsel, säger Jon Jogensjö.
Storhandlar med lastcykel
Hans cykelengagemang är helt ideellt, han säljer inte lastcyklar eller lobbar för något företag som gör det. Däremot är han själv lastcykelanvändare sedan fyra år.
– Med ellastcykel klarar du de flesta av familjens vardagstransporter på en tiondel av elförbrukningen jämfört med en elbil. Jag storhandlar med cykeln och och tar den till jobbet, en sträcka på tre mil tur och retur, berättar han.
Fördelarna med lastcykel är många enligt Jon Jogensjö. Den tar liten plats, är jämförelsevis billig och överlägsen elbilen beträffande miljöpåverkan.
– Batteritillverkning kan vara både miljöbelastande och konfliktdrivande. Ett enda bilbatteri räcker till sextio batterier för lastcykel. Istället för en elbil kan trettio familjer ha två elcyklar som tar mindre plats och kostar betydligt mindre i inköp än en elbil.
För de tillfällen en bil är ett bättre alternativ rekommenderar han medlemskap i bilpool eller att hyra eller låna en bil.
– Problemet med privatbilar är att de står oanvända mesta tiden. Stadens yta måste användas mer effektivt och samhällsnyttigt.
En aha-upplevelse
För att få människor att välja cykeln krävs infrastruktursatsningar som gör det lätt att ta sig fram på cykel.
– Även när kompetensen finns missas cykelperspektivet ofta i stadsplaneringen. Det saknas vilja, säger han.
Det vill Jon Jogensjö och nätverket ändra på. I Sverige används lastcyklar i allt från transportföretag till kommunal fastighetsskötsel, men medvetenheten om möjligheterna bland Sveriges kommuner är fortfarande generellt låg.
– Vi vill ge inspiration och berätta om lastcykelns alla potentiella användningsområden, säger Jon Jogensjö.
På lördag kan allmänheten provköra lastcyklar av olika slag under mässan.
– Det är en aha-upplevelse att man inte behöver bil för att åka och handla fem kassar mat. De 441 miljoner som regeringen satsar på miljöbilar borde också kunna användas till ellastcyklar.Det är en omväg att gå över elbilen på vägen mot det fossilfria samhället, säger Jon Jogensjö.