– Man kan väl säga att vi har större förväntningar på Miljöpartiet i regeringen. Än så länge har de inte lyckats förhandla sig till att regeringen inte säljer och låter kolet ligga i marken, säger Ellie Cijvat, ordförande i Jordens vänner.
Brutet vallöfte
I nomineringen står: ”Inför riksdagsvalet 2014 lovade Miljöpartiet att verka för att Vattenfalls kolkraft skulle avvecklas. Detta vallöfte sveks när Miljöpartiet som en del av regeringen försökte sälja kolkraften”.
Göran Hådén, ansvarig för klimat i Miljöpartiets partistyrelse säger att han givetvis inte är glad över nomineringen men att han inte delar uppfattningen att partiet förtjänar ett Greenwashpris.
– Men jag förstår också att miljörörelsen vill driva på i frågan och sätta hårdare press. I grunden tycker vi det är bra att miljörörelsen sätter hård press för att försöka få ut så mycket ur politiken som möjligt.
Acceptabla kompromisser
Han menar att de kompromisser Miljöpartiet gjort hittills varit acceptabla i relation till väljarstöd och att han anser inte att partiet bör lämna regeringen.
– Över tid och i ett helhetsperspektiv tror jag det är bättre att Miljöpartiet fortsätter i regeringen än att man inte gör det. Det gäller att förändra över tid till ett grönare samhälle och en grönare värld. Utifrån det tycker jag Miljöpartiet bör fortsätta i regeringen och jag ser ändå att fördelarna överväger nackdelarna.
Viktigt markera missnöje
Ellie Cijvat säger att Jordens vänner har många medlemmar som sympatiserar med Miljöpartiet och att det därför var viktigt att markera missnöjet. I nomineringen står också att MP-delen av regeringen var ansvariga ”för Sveriges undfallande roll” under klimattoppmötet och att ansvariga i partistyrelsen har ”hyllat Parisavtalet som helt saknar konkreta beslut”.
Är det inte väl hårt att skuldbelägga ett litet svenskt parti för Parismötet?
– Grönmålningen i det är att man hyllade avtalet som egentligen inte är något att hylla. Det är ett väldigt svalt avtal. Som miljöorganisation var vi väldigt besvikna på Parisavtalet och tyckte det var märkligt att de instämde i hyllningskören, säger Ellie Cijvat.
Ekobyggmässan 2015
Ekobyggmässan som genomfördes i Stockholm 2015 nomineras för att ha samarbetat med sponsorer som Vattenfall och Tarkett. ”På ett rekordslarvigt sätt slänger sig Ekobyggmässan med orden ’grönt byggande’, ’hållbar stadsutveckling’ och ’cirkulär ekonomi’ för att tvätta en lång rad varumärken gröna, står det i motiveringen.
– Det var inte så särskilt roligt men jag tycker väl också det är orättvist måste jag säga. Vårt uppdrag är ju att förändra bygg- och fastighetsbransch och jag tycker vi gör det på bra sätt, säger Bengt Wånggren, vd på Sweden Green Building Council som ska verka för grönt byggande och godkände sponsorerna.
– Nästan alla företag i dag förändras, de är under utveckling, och ska man utesluta sådana som inte har något dåligt alls i sina produktionsportföljer blir det knappt några kvar.
Stockholmshem
Stockholmshem nomineras för EU-projektet GrowSmarter i Årsta, som marknadsfördes som miljötekniska förbättringar av ett bostadsområde. Efteråt gick hyrorna upp rejält. ”Kraftiga hyreshöjningar tvingas igenom i områden med många låginkomsttagare, med renoveringar och/eller miljösatsningar som ursäkt”, står det i nomineringen. Stockholmhems kommunikationschef Karin Stener anser att nomineringen både är missvisande och full av felaktigheter. De omfattande renoveringar som skede i samband med GrowSmarter ledde visserligen till höjda hyror. Dessa är dock inte kopplade till projektet som sådant, menar hon.
– Eftersom nomineringen är felaktig i grunden hoppas jag den inte påverkar bilden av oss. Vår uppfattning är att många hyresgäster vill ha ombyggnationen. Detta med att vi skulle arbeta med ”renovräkningar” som det står i nomineringen är helt felaktigt eftersom vi har ett ansvar att sköta om våra fastigheter och att många hyresgäster varit positiva, säger Karin Stener.
Volkswagen Sverige
Volkswagen Sverige är nominerad för sin roll i den globala dieselskandalen. ”Volkswagen Sveriges hantering av skandalen var att göra sig otillgängliga och inte ge några svar” står det i nomineringen.
– Vi var kanske lite väl tysta första veckan när vi själva inte visste så mycket. Men sedan slutet av september har vi lagt upp en hemsida, skickat ut mer än 20 pressreleaser, tre brev till kunder och ställt upp på intervjuer i de flesta stora medier så deras bild är kanske inte helt korrekt. Vill de ha med oss på nomineringslista får de väl ha det men fakta måste vara rätt, säger Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk.