Läs också: Krav på nya lagar mot miljöbrott
Klimattoppmötet i Paris resulterade i ett avtal som hyllats för att det överhuvudtaget blev av men också kritiserats för att inte vara tillräckligt. Det tar sikte på framtiden med kontinuerliga utsläppsminskningar och revidering vart femte år. Men luftföroreningar från kol, olja och gas dödar redan nu miljontals människor. Enligt beräkningar från Climate Vulnerability Monitor bidrar utsläppen till runt 4,5 miljoner dödsfall globalt per år. Störst är problemen i länder som Kina och Indien.
– I de länderna handlar det främst om hjärt-kärlsjukdomar. Men föroreningarna ökar också risken för respiratoriska sjukdomar som lungcancer och till viss del kol, säger Joacim Rocklöv, docent vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet.
Bristande sophantering
Det är dock inte bara utsläpp från industrier och trafik som bidrar till dödsfall. Luftföroreningar på grund av eldning inomhus eller bristande sophantering är också ett problem, inte minst i mindre utvecklade länder i exempelvis Afrika.
– I exempelvis slumområden i Nairobi ser man väldigt starka effekter och höga luftföroreningsvärden. Det kommer inte bara från bilavgaser utan också från förbränning. Man eldar sopor eftersom man inte har någon avfallshantering, säger Joacim Rocklöv.
Även om problemen är störst i länder som Kina och Indien är inte heller de rikare delarna av världen förskonade. I början av året publicerade Svenska Miljöinstitutet en studie som visar att luftföroreningar bidrar till uppskattningsvis 5000 för tidiga dödsfall i Sverige varje år. Största riskfaktorerna är avgasutsläpp, vedeldning och vägdamm. Även här är det hjärt-kärlsjukdomen som står för största antalet dödsfall men störst riskökning är det för sjukdomar i andningsorganen som exempelvis astma eller lugnproblem.
– Det vi kan göra själva är att begränsa de utsläpp vi genererar, det är en bra början. Man kan tänka på sin bilkörning och kanske välja ett annat alternativ när man har möjlighet. Om man eldar med ved ska man se till att man har en miljögodkänd panna. Sedan är det klart att det är renare luft på landet men det är också en avvägning eftersom det blir längre transporter in till staden vilket ju gör det värre för andra, säger Karin Sjöberg, chef på Enheten för luftföroreningar och åtgärdsstrategier på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Stora föroreningar i Peking
I Peking uppmättes nyligen partikelnivåer i luften som ligger 20-40 gånger över de gränsvärden hälsoorganisationen WHO:s rekommendationer. Det fick stadens styrande att stänga skolor tillfälligt och förbjuda fordonstrafik under en kortare period. Utöver att minska industriutsläpp i länder som Kina och Indien anser Joacim Rocklöv att det är grundläggande att minska fordonstrafiken och ställa om till förnybara bränslen. Samtidigt växer medelklassen och allt fler får råd att skaffa bil.
– Jag tror det måste till kollektiva transportlösningar men även ellösningar gör ju att det blir en bättre miljö. Det är en också en identitetssak. Man strävar uppåt och vill ha en egen bil eller motorcykel. Samtidigt kompenseras det till viss del eftersom det inte är så överallt i västvärlden längre, jag tycker mig se att det snarare är trendigt att inte ha en egen bil, säger Joacim Rocklöv.