Miljözonen i Stockholm city, som planerats över ett 20 kvarters stort område mellan Stureplan och Sergels torg, skulle bara få trafikeras av rena elbilar och alltså porta bensin- och dieselbilar.
Beslutet berömdes av gröna röster när det togs tidigare i år, men alla var inte lika positiva. Fem bolag – tre fastighetsbolag, ett taxibolag och ett färdtjänstbolag – bestämde sig tidigt att tillsammans med Moderaterna överklaga. Bolagen har sedan i olika grad yrkat på att zonen ska stoppas helt, alternativt skjutas fram med ett år.
Nu meddelar Länsstyrelsen att projektet stoppas tills vidare.
Beslutet glädjer Moderaternas regionråd Kristoffer Tamsons:
”En delseger för förnuftet och ett ljus i vintermörkret. Länsstyrelsen stoppar tills vidare Socialdemokraternas och Miljöpartiets så kallade miljözon”, skriver han på X.
"Underligt beslut"
Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad och olikt Tamsons djupt besviken över beslutet.
– Det är olyckligt. För oss är det väldigt angeläget att göra luftkvaliteten bättre för stockholmare. Barn, sjuka och äldre drabbas av ämnena som släpps ut från diesel- och bensinbilar. Att våra barn ska drabbas av astma för att vi har bilar som släpper ut dessa ämnen är helt enkelt inte rimligt.
Han har tidigare kallat miljözonen för en investering i Stockholms näringsliv eftersom färre bilar på gatorna gör innerstaden mer attraktiv för människor att vistas i – vilket skulle gynna näringslivet. Han är i dag “uppriktigt förvånad” över Länsstyrelsens beslut eftersom han anser att alla kriterier som krävs för att en miljözon ska kunna införas är uppfyllda.
– En ny lag skapades 2018 för att kommuner ska kunna införa sådana här miljözoner. Jag anser därför att länsstyrelsens beslut är underligt.
Inte avgjort
Lars Strömgren betonar att frågan inte är avgjord, eftersom länsstyrelsens besked enbart är en så kallad inhibition, vilket betyder att miljözonen inte får börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.
– Vi får använda de åtgärder vi har för att göra Stockholms luft renare under tiden vi väntar på ett slutligt besked. Detta har vi ett brett stöd för.
Kristoffer Tamsons jubel på X skakar han på huvudet åt.
– Det finns säkert de som skulle jubla om det blev lagligt att röka på krogen igen. Men att tycka att en en stoppad åtgärd som syftar till att förbättra luftkvaliteten och minska risken för att stockholmare dör i förtid på grund av kvävedioxider för ett ljus i mörkret? Ja, jag har i alla fall svårt att se det som något positivt, säger han och fortsätter:
– Vi antog ett mål tillsammans med Moderaterna 2021 om att innerstaden ska vara utsläppsfri 2030. Jag ser inte hur Moderaterna ska kunna nå sitt mål om de inte vill gå från ord till handling. Men det kanske är så partiet jobbar.