Miljörörelsen: ”Han ger fossilundustrin en present”
Bild: Moderaterna & Petr Kahanek/shutterstock.com
Dagens ETC
Den svenske EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) är huvudansvarig för EU:s nya lagstiftning om sjöfartens klimatomställning. Hans förslag för utsläppsminskningar får nu kraftig kritik.
– Han kombinerar det värsta ur tre världar, säger Faïg Abbasov på Transport and Environment.
Sjötransporterna står för 3–4 procent av de europeiska klimatutsläppen. EU:s kommande lagstiftning Fuel EU Maritime är tänkt att tvinga rederierna att gradvis fasa ut de fossila bränslena. Ansvarig för att ta fram EU-parlamentets ståndpunkt är svenske EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M). Han har nyligen färdigställt sitt utkast med förslag till parlamentet kring hur sjöfarten kan bli mer klimatvänlig. Men betänkandet kritiseras hårt av den europeiska miljöorganisationen Transport and Environment (T&E).
– Warborn kombinerar det värsta ur tre världar. Han ger fossilindustrin en present genom att främja fossilgas, samtidigt som han underlåter att skapa incitament för utsläppsfria gröna e-bränslen. Förslaget öppnar också för att bränna livsmedelsgrödor som biobränslen på fartyg, säger Faïg Abbasov, som är chef på avdelningen för sjöfart på Transport and Environment.
Krigsgas och spannmålsbrist
Så sent som förra veckan släppte FN:s klimatpanel en rapport där de slår fast att fossilgas inte är en bra väg för att minska klimatutsläppen i sjöfartssektorn. Idag står det klart att fossilgasen har fler problem än så.
– Just nu kämpar Europa med att bli kvitt sitt gasberoende på land, inte minst i ljuset av Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Att då, som Jörgen Warborn, framhålla fossilgas som en klimatlösning inom en sektor som idag inte använder särskilt mycket gas är problematiskt, säger Faïg Abbasov.
Den ryska invasionen har också stoppat spannmålsexporten från både Ryssland och Ukraina. De båda länderna står normalt för 25 procent av världens veteproduktion och 15 procent av majsproduktionen.
Att i det läget öppna för att göra biobränslen av råvarorna kommer att förvärra matbristen i sårbara länder, enligt kritikerna.
T&E föreslår istället att sjöfarten ska ersätta de fossila bränslena med elektrobränslen, alltså syntetiska bränslen framställda med grön el, företrädesvis av vätgas och ammoniak.
”Biobränslen behövs”
Jörgen Warborn säger till Dagens ETC att det bästa givetvis vore att ha ”ett överflöd av fossilfri elproduktion som kunde generera vätgas nog för att driva hela sjöfarten”.
– Men i dagsläget är vi mycket långt därifrån. Det snabba sättet att få något att hända är att sätta skarpa utsläppsgränser som sjöfarten och forskningen sedan får hitta skräddarsydda lösningar för att nå.
– Biobränslen, även från födogrödor, är än så länge ett av de mest teknologiskt mogna förnybara bränslena. De är långt ifrån perfekta men i ett läge där omställningen måste påskyndas dramatiskt kommer alla förnybara bränslen att behövas, säger Jörgen Warborn.
Irrationell kritik
Han håller inte med om att hans förslag främjar fossilgas, på bekostnad av utsläppsfria bränslen som e-bränslen.
– Vi främjar inget särskilt bränsle, utan har en helt teknikneutral ansats. Man kan köra på LNG (flytande fossilgas, reds. anm.) så länge man klarar utsläppsvärdena som ska ned med minst 75 procent senast 2050. Vi låter olika bränslen konkurrera utifrån deras faktiska klimatavtryck.
Jörgen Warborn ”delar oron, på kort sikt att livsmedelsleveranserna kan bli ansträngda” till följd av den ryska invasionen.
– Jag tycker dock inte att det är rationellt att sätta upp extra begränsningar för biobränslen inom just sjöfarten, enskilt i en lagstiftning som ska gälla från 2025–2050. Och därmed utgå från att kriget kommer att pågå i flera år, säger han.
Måste skapa incitament
Faïg Abbasov anser att det är fel att likställa alla olika bränslen, och uppmanar EU att skapa incitament för att få igång storskalig produktion av gröna elektrobränslen.
– I dagsläget finns det nästan inga e-bränslen, eftersom det inte finns någon efterfrågan. Vi behöver skapa incitament för sjöfarten att använda e-bränslen för att produktionen ska komma igång. Att skapa en förutsägbar efterfrågan på elektrobränslen är själva anledningen till att EU just nu diskuterar sjöfartslagstiftningen, säger Faïg Abbasov.