Mer flyg och mindre skatt – så jobbar Ryanair mot klimatpolitik
Ryanairs frispråkige vd Michael O'Leary har avfärdat vetenskapliga belägg för klimatförändringar.
Bild: Shutterstock (montage)
Dagens ETC
I förra veckan läckte uppgifter om att regeringen och SD diskuterar att avskaffa den omdebatterade flygskatten. Nyheten kom bara ett dygn efter att Ryanair-chefen Eddie Wilson i en DN-intervju uppmanade regeringen att – just det – skrota flygskatten.
Ett föga förvånande utspel från ett flygbolag som både toppat listan över Europas värsta utsläppsjättar och upprepade gånger anklagats för greenwashing.
Dagens ETC har tagit en närmare titt på klimatboven Ryanair.
Ett förslag om att halvera flygskatten presenterades av regeringen och SD i våras. Men under pågående budgetförhandlingar förs nu diskussioner om att helt slopa den omdiskuterade skatten, rapporterade Ekot förra veckan.
De läckta uppgifterna kom bara en dag efter att Eddie Wilson, vd för flybolagsdelen av Ryanairkoncernen, diskuterat frågan i DN. Där slår han fast att Ryanair vill satsa rejält och dubbla trafiken i Sverige – under förutsättning att regeringen gör någonting åt den beklämmande flygskatten.
– Svenska regeringen behöver turboladda sitt arbete för att sänka kostnaderna för att flyga här, då kommer vi fylla luckan som finns, säger Eddie Wilson till DN.
Lågprisbolaget har tidigare kritiserat den tyska regeringen för införandet av en flygskatt i maj och krävt att denna ska dras tillbaka. Företaget hotar annars med att minska sitt utbud från tyska flygplatser med ytterligare tio procent nästa sommar.
– Tittar du i Tyskland så håller de på att höja skatterna och där kommer vi faktiskt troligtvis att reducera vår kapacitet nu, uppger Eddie Wilson till DN.
Forskaren: ”Kommer öka utsläppen”
Jörgen Larsson, senior forskare vid Chalmers, påpekar att Ryanairs utspel är ett perfekt exempel på att utsläppen faktiskt skulle öka om flygskatten sänks eller avskaffas helt.
– Det Ryanair säger är att de skulle storsatsa i Sverige om flygskatten lyftes bort och erbjuda massa nya linjer, saker som får stor effekt på utsläppen. Med andra ord påverkar flygskatten flygbolagens agerande och vilket utbud de har, säger Jörgen Larsson.
Enligt Ryanair betalar bolaget redan miljontals kronor i olika klimatskatter runtom i Europa, ett argument som Jörgen Larsson tycker väger tunt.
– Alla branscher betalar skatt, det är så vi finansierar våra välfärdssamhällen. Men faktum är att flygbolag betalar mindre skatt än andra branscher. Exempelvis betalar man ingen moms på flygbiljetter för internationell trafik, det är ett enormt stort skatteundantag.
Bland kritiker ses den svenska flygskatten som hämmande för Sveriges konkurrenskraft. Bland annat menar man att den uppmuntrar flygbolag att satsa på flygplatser i andra länder, såsom Kastrup i Köpenhamn.
Men, framhåller Jörgen Larsson, även Danmark står i stånd att införa flygskatt.
– En idé vore att Sverige och Danmark istället harmoniserar sina flygskatter, så att man inte konkurrerar ut varandra på klimatets bekostnad.
En klimatbov av rang
Att flygskatten attackeras av Ryanair borde inte komma som en överraskning från ett företag som gjort klimatnonchalans till något av en sport.
Redan 2019 placerade sig flygbolaget på listan över de tio värsta utsläppsjättarna i Europa, enligt siffror från EU som analyserats av intresseorganisationen Transport & Environment (T&E).
Man blev därmed historisk, eftersom listan dittills uteslutande upptagits av kolkraftverk.
Något som inte hindrade Ryanair från att kort därefter lansera en kampanj där de hävdade att de hade lägst utsläpp av alla flygbolag i Europa.
– Ryanair borde upphöra med greenwashing och istället fokusera på att göra någonting åt sina enorma utsläpp, sa Jo Dardenne, talesperson för T&E till The Guardian.
Ett råd som inte hörsammats då siffror från 2022 visar att flygbolagets utsläpp var tillbaka på högre nivåer efter covid-pandemin än under 2019.
Obrydd vd avfärdar klimatoro
Och oro över den globala uppvärmningen och flygets utsläppsnivåer har tagits med ro av Ryanairs frispråkige högsta höns, VD:n Michael O’Leary.
I en rad uppmärksammade uttalanden har Michael O’Leary avfärdat vetenskapliga belägg för klimatförändringar och kallat försök att reglera utsläppsnivåer för struntprat.
– De här dumheterna om att vi alla borde äta mindre kött och äta grönsaker eller bli veganer och börja cykla mer är inte vägen framåt. Jag tycker det är ren och skär smörja, sa Michael O’Leary i ett uttalande i irländsk radio 2017.
I linje med sin aversion mot miljöfrågor har han också kritiserat införandet av flygskatter.
– Att beskatta flyget bara för att man vill se ut som att man är handlingskraftig, det hjälper inte miljön på något sätt och kommer aldrig att hjälpa miljön, hävdade Michael O’Leary i CNBC.
Uttalanden som, bland andra, gjort Michael O’Leary till en måltavla för kritik och vrede.
I samband med en protest vid EU-kommissionen i Bryssel förra året attackerades vd:n av klimataktivister som kastade paj i ansiktet på honom.
Ryanair lade senare ut en bild på Michael O’Leary täckt i paj på plattformen X.
– Istället för att köpa pajer hade ni kunnat köpa en flygbiljett från Belgien till samma pris, löd kommentaren.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.