Sveriges första nationella medborgarråd har träffats nio gånger för att komma fram till förslag om hur Sverige kan uppnå målen i Parisavtalet.
Bild: Marcus Lundstedt
Dagens ETC
Nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken, klimatfrågan som eget ämne i skolan och EU-märkning av klimatsmarta produkter. Det är några förslag som Sveriges första medborgarråd för klimatet presenterade på en pressträff under måndagen.
Medborgarrådet för klimatet sattes ihop i mars, och har träffats vid nio tillfällen för att lyssna på experter och tillsammans med dem diskutera hur utsläppen ska minska – särskilt inom transportsektorn.
”Om vi kan enas, borde även våra folkvalda kunna göra det”, skriver rådet i ett gemensamt uttalande.
Enligt Tim Daw, docent i hållbarhetsvetenskap vid Stockholm Resilience Center vid Stockholms universitet och projektledare, har medborgarråd använts i flera delar av världen där politiken har svårt att enas i frågor.
– Klimatförändringarna är en av de svåraste utmaningar vi står inför och påverkar folks liv på olika sätt. Det behövs en diskussion som är svår och inkluderande, samtidigt som den är fördjupande och vetenskapligt förankrad, säger han.
”Ett sätt att göra min röst hörd”
I rådet ingick sextio personer från hela Sverige, som valdes ut slumpvis för att spegla landets befolkning.
En av de yngre rådsmedlemmarna var Hugo Wrege, 19, från Enköping som går sista året på gymnasiet. Han valde att delta eftersom han alltid varit intresserad av politik.
– Mina åsikter kommer vanligtvis inte fram i den offentliga debatten. Jag kände att det här var ett sätt att göra min röst hörd på ett ganska enkelt sätt. Och jag har lärt mig jättemycket.
Hugo Wrege tycker att klimatfrågor ofta lyfts fram på ett negativt sätt i media. Men medborgarrådets diskussioner har inte präglats av den vanliga undergångstonen, menar han.
– Det har mer varit ren information och diskussioner om olika lösningar som till exempel styrmedel, enkla förslag som skatter, vägtullar och miljözoner. Jag känner mig inte mer deppig nu än tidigare, utan tvärtom mer hoppfull.
Stort stöd för att utveckla tågtrafiken
Rådsmedlemmarna delades in i grupper som fick ta fram olika förslag på klimatåtgärder, som de sedan fick rösta om under den sista träffen. Några av förslagen som fick störst stöd var kopplade till järnvägen. Det handlade bland annat om att bygga ut tågtrafiken på landsbygden, bättre underhåll och punktlighet, ny infrastruktur och satsningar på höghastighetståg.
Även förslaget om att skapa ett nytt ämne i skolan om klimatutbildning fick högt stöd – 85 procent.
– Många unga har klimatångest och hör ofta bara det negativa. De unga behöver känna att det går att hitta lösningar och att de är en del av en möjlighet, säger rådsmedlemmen Ulrika Månsson från Halmstad.
Mest debatt blev det kring flygskatt, där cirka 60 procent av deltagarna i rådet var positiva till att införa en flygskatt.
Hoppas att politiker blir inspirerade
Förslagen presenterades i söndags för en grupp politiker, där alla partier var representerade utom Sverigedemokraterna.
Eftersom initiativet till projektet kom från ett forskningsprogram och inte från beslutsfattare, var målet denna gång att berika den offentliga diskussionen, snarare än att förslagen ska leda till konkreta politiska åtgärder, enligt Tim Daw.
– Vi hoppas politiken kan få inspiration av medborgarnas förslag och att det kommer fler möjligheter att genomföra liknande initiativ i framtiden, säger han.
Hugo Wrege hoppas också att förslagen kan inspirera politikerna. Och det han tar med sig personligen är bland annat en förändrad syn på semester.
– Semester behöver inte vara att ligga på en strand. Det kan lika gärna vara en rolig upplevelse med vänner på ett tåg.