Det säger Amelie Conty, kommunikationsansvarig för miljöprojektet som just nu ligger förtöjd vid Skeppsbron, nedanför kungliga slottet i Stockholm.
Vätgas ur havsvatten
Energy Observer drivs av en mix av sol, vind, vattenströmmar och vätgas. Vätgasen utvinns ur havsvatten med hjälp av elektrolys.
– 95 procent av den vätgas du kan köpa produceras med hjälp av fossila bränslen, då är hela idén bortkastad. Vi gör grön vätgas med hjälp av förnybar energi, säger Amelie Conty.
Katamaranen är täckt av solceller. Taket, golvet på däck och även takfönstret är försett med solceller, som även omvandlar solens reflektioner från havet till el. På båten testas det senaste inom förnybar energi.
– Solcellerna på golvet tål att man går på dem, hur mycket de tål testar vi nu. De böjda solcellerna på taket genererar lika mycket el som vanliga raka, vilket är ovanligt. Just nu tittar vi på tyg med solceller som vi skulle vilja prova som segel, berättar hon.
Den förnybara energin kan korttidslagras i de 1,9 ton batterier som finns ombord. Vätgasen lagras i komprimerad form i åtta behållare längs med båtens sidor.
När sol och vind inte räcker till omvandlar bränslecellen energin från vätgasen till elektricitet.
Segel ökar farten
Det slutgiltiga målet med färden är att utveckla vätgassystemet så mycket att det går att applicera på stora lastfartyg. Men det återstår en del utvecklingsarbete innan det kan bli verklighet.
– I dagsläget har Energy Observer sex dagars energiautonomi räknat på en medelhastighet på sex knop, en kapacitet vi ständigt försöker förbättra. Nu senast med de två vingmasterna, i praktiken automatiska segel, som ökar farten och möjligheterna att producera vätgas under resans gång, säger Amelie Conty.
Målet är att slippa stå stilla i hamn en gång i veckan, för att låta all förnybar energi användas till vätgasproduktionen, och inte till att driva båten.
Amelie Conty menar ändå att den största utmaningen är att övertyga de stora aktörerna inom sjötransport om att satsa på vätgas och förnybar energi.
Ökande intresse
Tekniken är dyr idag, men kommer att bli billigare ju större spridning den får.
Det borde ändå vara en god investering för redare som inte behöver köpa mer bränsle. Eller?
– De skulle kunna göra vätgas ur havsvatten som vi gör, men jag tror mer på ett system liknande dagens med gröna vätgastankstationer på land. Det skulle vara en mindre kostsam investering, säger hon.
Fördelarna med vätgasdrift är många. Gasen är tre gånger effektivare än diesel, den väger nästan ingenting, ger inga växthusgasutsläpp och släpper bara ut vatten.
Försök pågår med att implementera systemet på mindre passagerarfärjor.
– Om fem, tio år kan det nog börja användas på färjorna. Vad gäller de största fartygen… kanske om 20 år? Det är bara min gissning. För bara två år sedan skrattade de stora rederierna åt oss, nu vill de höra mer om vårt projekt, så det är på gång.