Det här hade vi kunnat få istället för 14 öre billigare bensin
Bild: Tim Aro/TT & shutterstock
Dagens ETC
Högerns fläskiga vallöften om billiga drivmedel sparar bara korvören vid pumpen. De miljarder satsningen kostar hade istället kunna räcka till tryggad välfärd, nästan gratis kollektivtrafik eller tiotusentals hektar skyddad skog, enligt Dagens ETC:s rundringning.
– Det visar hur absurt bränslestödet är, säger Ulf von Sydow, talesperson på Skydda skogen.
”Är det sant att regeringen brände sju miljarder på 14 öre billigare bensin?” frågade en Twitter-användare. Ja, det är sant. Eller 6,7 miljarder för att vara mer exakt.
Priset på bensin och diesel var en het valfråga. M, KD och SD överbjöd varandra i utlovade bränslestöd. Det var fem kronor billigare här och nio kronor där, men allra frikostigast var SD som lovade tvåsiffrigt: tio kronor billigare diesel och en sänkning av bensinpriset med 6,50.
Det blev istället 14 öre på bensinpriset och 41 öre litern för dieseln.
40-öringen är i det perspektivet så befängd att Riksrevisionen borde göra en granskning av hur statens resurser används
Det betyder någonstans runt dryga hundralappen sparat på ett år för en snittbilägare som tankar bensin, lite mer för dieselbilisten. Inga jättesummor, men hålet i statskassan är betydande. Liksom en stor del av väljarkårens besvikelse.
– Ja, men vi har ju börjat sänka. Vi har lagt sju miljarder i budgeten på att sänka priset på bensin och diesel. Det är väldigt mycket pengar, försvarar sig Jimmie Åkesson i DN.
”Avsevärd skillnad”
6, 7 miljarder är mycket pengar – pengar som kunde ha gjort betydligt bättre nytta någon annanstans, enligt kritiker. Ulf von Sydow, talesperson på Skydda skogen, finner satsningen anmärkningsvärd av flera anledningar.
– När budgeten presenterades den 8 november kostade dieseln 26,97 kronor litern. En månad senare ligger priset runt 23 kronor, ett prisfall på 4 kronor. Utan att det har kostat statskassan ett öre.
– 40-öringen är i det perspektivet så befängd att Riksrevisionen borde göra en granskning av hur statens resurser används, säger Ulf von Sydow.
6,7 miljarder är mer än en tredjedel av hela miljöbudgeten för 2023. De knappt 20 miljarder som Kristerssons regering vikt till miljön räcker inte långt, slår både forskare och myndigheter fast. Särskilt inte efter nedskärningen på över 4 miljarder jämfört med 2022.
Ett område som urholkats kraftigt är skyddet av skog.
Ulf von Sydow har därför räknat på en alternativ användning av fossilsubventionerna.
– Pengarna skulle räcka till inköp av 90 000 hektar skyddsvärd skog med snittpriset för skog idag. Det skulle göra en avsevärd skillnad för målet att skydda gammal skog.
Som jämförelse kan nämnas att andelen formellt skyddad skogsmark ökade med 21 600 hektar förra året. Samtidigt var avverkningen rekordstor.
Tysklandsexemplet
Rolf Lindahl, kampanjledare på Greenpeace, ser fler möjligheter.
– Istället för att slösa miljarder på fossilbilism borde regeringen investera dem i billigt kollektivt resande, säger han.
Förebilden är den tyska succébiljetten för 9 euro i månaden som i somras gav obegränsad tillgång till all lokal och regional kollektivtrafik i hela landet. Tysklandsbiljetten minskade utsläppen med uppskattningsvis 1,8 miljoner ton.
– För 6,7 miljarder skulle regeringen kunna sjösätta en motsvarande svensk 90-kronorsbiljett under sommarmånaderna de kommande två åren. Det skulle gynna alla i Sverige och dessutom skapa konkret klimatnytta, säger Rolf Lindahl.
Riktad rabatt
S-föreningen Reformisterna vill se en ny grön giv för Sverige. De tycker att pengarna borde ha satsats på vad de kallar en tankrabatt.
– Det är ett stöd riktat till människor som på kort sikt verkligen behöver fossila drivmedel för att klara vardagen, säger föreningens ordförande, riksdagsledamoten Markus Kallifatides (S).
Tankrabatten är utformad som en klumpsumma som ger mest pengar till bilberoende i glesbygd och inget till folk med höga inkomster.
– Rabatten är inte heller kopplad till den faktiska bränsleförbrukningen, så den stimulerar till att fortsätta snåla med bränsle.
4,8 miljarder skulle det kosta enligt S-budgeten.
– Då blir det 2 miljarder kvar. Det borde vi lägga på bästa möjliga energieffektiveringsåtgärder – och på övergången till elfordon, säger Markus Kallifatides.
”Absurt”
Man kan trixa mycket med sju miljarder, säger Ulf von Sydow.
– Om vi säger att regeringens bränslestöd ger 200 kronor i årsrabatt för en normalbilist så motsvarar det 18 liter diesel, resonerar han.
För att svenska kommuner och regioner ska klara välfärden utan neddragningar behövs 20 miljarder i statsbidrag, enligt arbetsgivarorganisationen SKR.
Regeringen har avsatt 13 miljarder.
– Fattas alltså 7 miljarder, precis det belopp som pytsas ut till landets bilägare så att de kan köpa några kvällstidningar och nån påse chips.
– Tänk om man frågade varje bilägare om de kunde tänka sig att avstå motsvarande 18 liter diesel för att vården skulle slippa skära ned. Det skulle nog alla säga ja till. Det visar hur absurt bränslestödet är, säger Ulf von Sydow.