Ett år har gått sedan det avslöjades att Volkswagen har manipulerat med elva miljoner av sina dieselbilar, så att utsläppen av kväveoxider såg ut att vara betydligt lägre när bilarna testades, än de i själva verket är. Men nu visar tester som Transport & Environment (T&E) har gjort att flera andra stora bilmärken släpper ut ännu mer än Volkswagens dieselbilar.
– Vi har fokuserat på Volkswagen som den ”smutsiga biltillverkaren”, men när man undersöker utsläpp från andra tillverkare upptäcker man att det inte finns några riktigt rena biltillverkare, säger Greg Archer, chef för rena fordon på T&E till the Guardian.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Bryter inte mot lagen
Organisationen har analyserat testdata från cirka 230 olika modeller av dieselbilar, och rankat dem efter hur mycket utsläpp de genererar under verklig körning och inte under testförhållanden. Fiat och Suzuki är de största miljöbovarna – de släpper ut 15 gånger så mycket kväveoxider som gränsen tillåter. Nästan lika illa är det med bilar från Renault-Nissan. Också Opel-Vauxhall överstiger gränsen med råge, de bilarna släpper ut 10 gånger mer än tillåtet, enligt the Guardian.
Utskällda Volkswagen hamnar däremot långt ner på listan, och säljer bland de renaste bilarna.
– Att inte undersöka andra företag är ett misstag och en skam för det europeiska regelsystemet, säger Greg Archer.
Trots att utsläppen överstiger det tillåtna värdet bryter inte tillverkarna mot lagen. Det eftersom utsläppen som uppges stämmer i laboratorietesterna, men däremot inte i verklig körning.