Varför väljer ni att driva på för ett förbud mot fossil reklam?
– Vi matas dagligen med reklam för produkter och tjänster som är beroende av fossila bränslen. Det handlar om reklam för exempelvis oljebolag, fossildrivna bilar och flygresor. Det är ohållbart. Marknadsföring av många skadliga produkter, som tobak och alkohol, är sedan länge förbjuden eller starkt reglerad. Det vore absurt att inte också förbjuda fossil reklam, nu när vi vet vilka skador utsläppen orsakar.
På vilka sätt tänker ni jobba för ett förbud?
– Vi driver på för ett förbud tillsammans med många andra miljöorganisationer i Europa. Ett förslag till en europeisk lagstiftning har lämnats in till EU-kommissionen som ett medborgarinitiativ och i oktober börjar en namninsamling i flera länder, med målet att få ihop en miljon namnunderskrifter. Om vi lyckas måste kommissionen behandla frågan. Parallellt arbetar vi här i Sverige för att reklamen ska stoppas av både företag och politiker – fler borde göra som tidningen Dagens ETC som har bannlyst fossil reklam.Vi vill också uppmana människor att anmäla reklam för greenwashing till Konsumentverket och Reklamombudsmannen.
Vad tror du om möjligheterna att få igenom ett förbud på europeisk nivå inom överskådlig tid?
– Det finns absolut ett momentum för frågan. Allt fler slås av hur bisarrt det är att den fossila marknadsföringen fortfarande är oreglerad, och miljörörelser runtom i Europa förenas just nu för ett förbud, med Greenpeace och Badvertising som samlande kraft. Det finns starka ekonomiska intressen som motarbetar en förändring. Men om vi lyckas skapa ett tryck i frågan underifrån så kan politiker våga lyfta förslaget. Då kan det börja hända saker.