I slutet av november fick 1 000 svenskar svara på frågan om de vill se ett förbud mot fossilreklam liknande det som idag finns för tobaksreklam. Resultatet av Sifo-undersökningen visar att en majoritet – 52,4 procent – vill införa begränsningar av reklam som gynnar fossila bränslen och oljebolag.
– Att införa ett fossilreklamförbud är ett relativt nytt grepp för att minska utsläppen, så det är verkligen glädjande att en majoritet av svenskarna redan insett att detta är något som borde införas, säger Gustav Martner, ansvarig för frågor om reklam och marknadsrätt på Greenpeace, i ett pressmeddelande.
Växande rörelse
Greenpeace påpekar att ett fossilreklamförbud inte bara skulle minska utsläppen, utan också göra stor nytta ur ett hälsoperspektiv. Organisationen hänvisar till en ny studie som visar att 8,7 miljoner dödsfall världen över kan kopplas till förbränningen av fossila bränslen.
– Luftföroreningarna från förbränningen av fossila bränslen skapar hälsoproblem som kostar stora pengar för sjukvården, säger Gustav Martner.
Greenpeace är en del av en växande global rörelse som aktivt driver på för ett förbud mot fossilreklam. Kampen har under senare tid börjat ge konkreta resultat. Det tydligaste exemplet är Nederländerna, där det har införts förbud mot fossilreklam på offentliga platser i fem städer. I Frankrike antogs nyligen nya nationella lagar som innehåller fossilreklamförbud och i flera svenska städer har det lagts motioner med liknande innehåll.