Vänsterpartiets riksdagsledamot Jens Holm har lyft frågan om LNG-terminalen i Skarvikshamnen till nationell nivå genom att ställa en skriftlig fråga till Ibrahim Baylan (S), samordnings- och energiminister.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hans fråga gäller hur ministern kommer att ställa sig till Swedgas så kallade koncessionsansökan när den hamnar i regeringens händer. Ansökan, som just nu behandlas av Energimarknadsinspektionen, ska ge gasföretaget tillstånd enligt Naturgaslagen. Lagen innehåller bestämmelser kring ledningar och lagring av både natur- och biogas. Tillståndet är en förutsättning för att terminalen ska kunna fylla sina två tänkta funktioner, alltså för tankning till fartyg och uppkoppling och distribuering till gasnätet.
Jens Holm (V) skriver att flera terminaler är planerade i Sverige och att det finns planer på att koppla upp dem till gasnätet. ” Om detta skulle ske så skulle det inte längre handla om att förse sjöfarten med LNG, utan risken för en storskalig spridning av fossilgas på svenska nätet skulle vara uppenbar”. Riksdagsledamoten ser, med andra ord, att det skulle kunna få förödande klimatkonsekvenser om naturgasen får en stark ställning på den svenska marknaden. ”Den rimliga ståndpunkten för en regering med med höga klimatambitioner vore att åtminstone inte tillåta en anslutning till det svenska gasnätet”, skriver Jens Holm.
Ibrahim Baylan svarar att Swedgas ansökan om terminalen i Göteborg inte ännu lämnats över till regeringen och hans inställning till att avslå den är oklar. Han skriver att regeringen ”arbetar aktivt för att Sverige i framtiden ska uppnå visionen om världens första fossilfria välfärdsland. Regeringen har bland annat en ambitiös målsättning om att fordonsflottan på sikt ska bli fossilfri” skriver han och nämner målet att minska transportsektorns utsläpp, exklusive flyg, med minst 70 procent 2030 jämfört med 2010.