Pyttenationen Luxemburg har inte ens 600 000 invånare men är just nu något av en världssensation i media. Kommentarerna och hyllningarna strömmar in.
– Grattis till Luxemburg som tagit det viktiga steget att göra sin kollektivtrafik gratis, skriver exempelvis Bernie Sanders på Twitter.
Det var förra veckan som premiärministern Cavier Bettel meddelade planerna på gratis kollektivtrafik. Han tillhör det liberala partiet DP som regerar i koalition tillsammans med socialdemokraterna och de gröna. Koalitionen återvaldes i oktober efter en valrörelse där klimatfrågorna fått stort genomslag.
Ska införas 2020
Planen är att införa gratis kollektivtrafik från 2020 och huvudsyftet är att minska andelen bilar, utsläpp och trängsel på gatorna. Omkring 400 000 människor i landet och i grannländerna arbetspendlar dagligen till huvudstaden Luxemburg. I genomsnitt tillbringar trafikanter 33 timmar i bilköer varje år. Justitieminister Félix Braz som tillhör de gröna menar att förslaget också har en rättvisedimension.
– Gratis transport är en social åtgärd, för om du måste köpa ett pendlarkort varje månad så kommer du nu att ha mer pengar över, säger han i en intervju med Luxembourg Times.
Ännu inte klart
Allt är dock ännu inte klappat och klart. Regeringen har fortfarande inte offentliggjort hur de tänker finansiera reformen men räknar med att den i sig själv kommer att innebära vissa besparingar på biljettadministration och kontroll. Kritiker anser att reformen kan bli dyr och från fackligt håll finns oro för att den kommer att leda till uppsägningar av exempelvis personal som sysslar med biljettkontroll.
– Så länge inte det klaras ut så kan vi inte acceptera detta, säger Georges Merene, ordförande i transportfacket 1NCTT1EL-Landesverband, till ABS-CBN News.
Luxemburg har sedan tidigare gratis kollektivtrafik för pensionärer och i somras togs avgifterna bort för alla under 20 års ålder. Priserna reducerades också rejält för sträckor som motsvarar en resa på under två timmar. De kostar numera endast 2 euro, alltså drygt 20 kronor.