Att MP föreslår detta bara några år efter att etanolmyten sprack i Sverige och där alla som köpt etanolbilar fick lång näsa när särskild skatt infördes på bränslet, är märkligt.
Självklart vet de sakkunniga att etanol inte är någon klimatlösning, utsläppen här och nu beror helt på hur etanolen har producerats, men även om man kan producera klimatsnäll etanol så kvarstår problemet med mängden.
Etanol, liksom biodiesel eller biogas, kan aldrig ersätta den fossila energin, framförallt för att den inte räcker till.
Storskalig produktion av biobränsle kräver en yta som inte finns på planeten.
Den holländska forskaren Auke Hoekstra på Eindhoven tekniska universitet har på ett roligt sätt förklarat det här i en enkel matematisk uträkning.
EU-medborgarna använder ungefär tjugo gånger mer energi från olja (i framförallt trafiken) jämfört med all energi från livsmedel. Räknar man om det till miljoner Joule (ett mått på energi som bara tekniker använder) så använder EU-invånaren 185 miljoner joule från olja per dag och äter för 8,7 miljoner joule per dag.
Det här är enkel matte och det går inte att prata bort. Det betyder att den energi vi får i form av restprodukter från det vi äter fullständigt omöjligt kan ersätta fossil energi. Även om vi odlar direkt för etanol finns det ingen chans att ersätta oljan med etanol.
Så varför slåss plötsligt MP för det?
Det här är ett krav som mer handlar om att göra det lilla för att slippa den svåra frågan. Det är självklart inget fel att McDonalds frityrolja används till annat eller att gödsel som inte fermenteras blir biogas. Eller att rester från vete ska bli etanol.
Men det är småsaker som inte kommer ha någon effekt på omställningen alls.
Tvärtom riskerar förslaget återigen fördröja det viktiga.
Det riskerar bli en ny green wash, denna gång från MP och kanske regeringen.
Etanolbilen blev Sveriges lösning 2002 för att inte ta steget och ställa om till eltrafik.
Nästa steg blev biodiesel och överdriven propaganda för ”tallolja” – som inte alls finns i den mängd man gav sken av.
Biogasen har på samma sätt fungerat som en öppning för fossilgas.
Dessa beslut fortsätter att skjuta fram den enda omställning som verkligen fungerar. Den till eldrift, tåg och cykel.
Det finns ingen möjlighet att ha flera spår om vi ska ge företag och människor en ekonomisk och snabb omställning.
Det ”gröna stödet” till etanol kommer bara att ge fossilbilarna ytterligare några år på våra vägar.
Det mest skrämmande med etanolförslaget är kanske att det berättar om en politik som inte klarar av att driva klimatpolitiken i rätt riktning. Man lägger förslag som man tror ska lugna väljare som tycker att omställningen är svår.
Men att lura människor att de gör ett klimatsmart val med etanolbil blir en rekyl den dagen de står där med en ombyggd motor utan andrahandsvärde.