Solcellerna som används i testet är egentligen avsedda för hustak. ”De fungerar förvånansvärt bra”, säger projektledaren Eric Falkgrim.
Dagens ETC
Världens första hybridlastbil med solcellsdrift har nu börjat testas i trafik i Sverige, med målet att minska bränsleåtgången och avgasutsläppen.
– Att sätta solpaneler på en lastbil kan verka helt vansinnigt. Men i våra simuleringar har vi sett att det faktiskt är värdefullt, säger projektledaren Eric Falkgrim.
Kristofer Dittmer
Text
En långtradares utsida brukar på sin höjd användas åt företagsloggor och reklambudskap. Men de senaste två åren har ett projekt lett av Scania undersökt möjligheten att i stället göra långtradare till rullande solcellsanläggningar. Nu har en lastbil med solceller kopplade till drivlinan, den första i sitt slag i världen enligt Scania, börjat testas på svenska vägar för att se hur lösningen fungerar i praktiken.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Kristofer Dittmer
Text