![Solcellerna som används i testet är egentligen avsedda för hustak. ”De fungerar förvånansvärt bra”, säger projektledaren Eric Falkgrim.](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/media/20230912200928_675f2a9f23fc32defa35f98b135ea18a07d663a41545566513fa93bf5bd0dede.jpg)
Solcellerna som används i testet är egentligen avsedda för hustak. ”De fungerar förvånansvärt bra”, säger projektledaren Eric Falkgrim.
Bild: Scania CV ABDagens ETC
Världens första hybridlastbil med solcellsdrift har nu börjat testas i trafik i Sverige, med målet att minska bränsleåtgången och avgasutsläppen.
– Att sätta solpaneler på en lastbil kan verka helt vansinnigt. Men i våra simuleringar har vi sett att det faktiskt är värdefullt, säger projektledaren Eric Falkgrim.
![Kristofer Dittmer](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/authors/kristofer-dittmer_154c95c1edd4f594f8e477a4fb0c7fa85ace8bce.jpg)
Kristofer Dittmer
Text
En långtradares utsida brukar på sin höjd användas åt företagsloggor och reklambudskap. Men de senaste två åren har ett projekt lett av Scania undersökt möjligheten att i stället göra långtradare till rullande solcellsanläggningar. Nu har en lastbil med solceller kopplade till drivlinan, den första i sitt slag i världen enligt Scania, börjat testas på svenska vägar för att se hur lösningen fungerar i praktiken.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.
3 månaders sommarrabatt
Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
![Kristofer Dittmer](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/authors/kristofer-dittmer_154c95c1edd4f594f8e477a4fb0c7fa85ace8bce.jpg)
Kristofer Dittmer
Text