Miniräknaren räcker knappt till för att räkna ut hur mycket plast, papper, bläck och klister som årligen går åt för att märka våra livsmedel, något som måste göras enligt rådande EU-regler. Och ännu mer plast, papper, bläck och klister kommer att gå åt i takt med konsumenternas växande krav på att minska förpackningarna i livsmedelsbutiken.
Bränner bort pigment
För närvarande pågår ett projekt där Ica och nederländska grossisten Nature & More i stället för att märka livsmedlen med klisterlappar ser till uppfylla EU-reglementet med hjälp av laser.
En stark ljuspuls bombarderar frukten eller det livsmedel som ska märkas. Inte så stark att livsmedlets yta bränns sönder, men tillräckligt stark för att bränna bort pigment från dess yta, vilket gör det möjligt att ”skriva” med ljuspulsen. Som en laserskrivare, med andra ord.
– Vi har tittat på det här under ganska lång tid, alltså hur vi ska kunna minska mängden plast i våra förpackningar. Och då har lasermärkning dykt upp som ett alternativ. Det påverkar inte smak eller utseende och fäster hundraprocentigt. Det gynnar alla, blir en win-win, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt vid Ica, till Dagens ETC.
Sker i Nederländerna
Tekniken är än så länge ung och alldeles för långsam för att kunna användas vid större volymer. I ett första steg har Ica därför valt att lasermärka ekologisk avocado och sötpotatis.
Själva märkningen sker i Nederländerna och sedan skeppas varorna hit till Sverige.
– Maskinen kommer inte upp i den hastighet vi önskat. Det är därför vi hittills testat ekologiska produkter med små volymer, där kunderna också är extra medvetna om problemet med förpackningar. Men om det går att komma upp i hastighet så tror vi att även större volymer kan komma i fråga, säger Peter Hägg.
– Tittar man på miljöpåverkan ger lasermärkning upphov till en procent av de koldioxidutsläpp som uppstår vid hanteringen av vanliga stickers. Så om vi hamnar på samma kostnad som för en sticker så är vi jättenöjda, med tanke på minskad miljöpåverkan.
200 kilometer plast
Icas försök är det hittills mest storskaliga som påbörjats, men det är inte det enda. 2016 testade brittiska stormarknadskedjan M&S att märka apelsiner, vilket enligt dem sparade flera ton förpackningsmeterial. Dessvärre har citrusfrukter förmågan att regenerera skador på skalet, vilket gjorde lasermärkningen mindre effektiv än man hoppats på.
Kedjan har dock gått vidare med att märka kokosnötter och planerar att gå använda sig av tekniken på andra produkter.
Enligt Icas egna beräkningar sparar de 200 kilometer plastfilm per år bara på att lasermärka den ekologiska avocadon. I ett nästa steg planerar företaget att börja märka livsmedel med ätbara skal, som äpplen och nektariner.
Har ni räknat ut hur mycket mindre miljöpåverkan skulle bli om ni började lasermärka alla produkter som lämpar sig för det?
– Nej, det har vi inte gjort, men säg så här, vi är en liten aktör globalt – tänk dig en drake som ställer om från plast till laser. Jag vågar inte ens tänka tanken hur mycket som skulle sparas, säger Peter Hägg.