Dagens ETC
Gratis textreklam för charterbolag eller befogad journalistik? Aftonbladets många artiklar om flygresor till solen väcker frågor bland läsarna. Dagens ETC ringde upp redaktionschefen Karin Schmidt för att höra hur charterjournalistiken går ihop med tidningens klimatpolicy.Maria Sandmon
Text
”Vågar man boka en resa till Grekland? Ja, menar i alla fall invånarna på Kreta”, ”Turisterna i Cala Major på Mallorca tycker inte att man behöver vara rädd för att åka hit” och ”Smittan på väg ner i svenska semesterparadisen”. Det här är meningar ur några av de nyhetsartiklar som pushats ut till Aftonbladets läsare de senaste dagarna. Att så många texter handlar om olika charterresmål – utan att flygets negativa klimatpåverkan nämns – har fått både läsare och Twitter-kontot ”Klimatbevakaren” att reagera.
”Är Aftonbladet sponsrat av något resebolag eller? För hela helgen så har min mobil bombarderats av pushnotiser angående att man uppmanas att resa”, kommentarer läsaren Patrik under en artikel där kvällstidningens utsända beskriver hur de välkomnas ut ur planet med en ”behaglig sommarbris”.
”Aftonbladet älskar verkligen charter”, twittrar Klimatbevakaren.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Maria Sandmon
Text