Vad gäller korta resor är Umeå universitet överlägsen etta, med utsläpp på1184 ton koldioxid under 2022.
I snitt skedde en fördubbling av utsläppen år 2022 jämfört med år 2021.
– 2022 var det första året efter pandemin utan reserestriktioner och det fanns ett uppdämt resebehov, säger Jannica Häggbom, handläggare på Naturvårdsverket.
Uppsala leder tågligan
Utsläppen från flyg börjar nu närma sig nivån före pandemin. Men Naturvårdsverkets siffror visar att även antalet tåg- och bussresor har ökat stort under 2022.
De lärosäten som har gjort flest tjänsteresor med tåg är Uppsala universitet, Lunds universitet respektive Linnéuniversitetet. Totalt handlar det om drygt 10 000 tågresor var under 2022.
Precis som med flygresorna antas ökningen bero på lättade reserestriktioner efter pandemin, men också på att lärosätena faktiskthar blivit mer miljömedvetna.
– Vi hoppas att myndigheternas goda erfarenheter från pandemin att mötas digitalt innebär att resebehovet fortsatt är lägre än före pandemin och att behovet att resa successivt minskar i takt med att nya arbetssätt, vanor och digitala mötesverktyg utvecklas, säger Jannica Häggbom.
"Aldrig ångrat mig"
En som numera väljer bort flyget i tjänsten är Emma Kritzberg, professor vid biologiska institutionen på Lunds universitet. I våras tog hon tåget till ett obligatoriskt planeringsmöte för en konferens på Mallorca och i somras gjorde hon om resan, för att vara med på själva konferensen.
– Flyg rimmar illa med en grön omställning i den takt som nuläget kräver. Jag slutade flyga 2017 och jag har inte ångrat mig någon gång. Jag tycker att tåg är ganska angenämt och man kan få mycket gjort under tiden jämfört med flyg.
Den första resan tog två och ett halvt dygn. Trots tiden tycker Emma Kritzberg att det gick smidigt – bortsett från när det utbröt tågstrejk i Frankrike som ledde till att hon fick åka buss från Paris till Barcelona tur och retur. Det mest problematiska var istället bokningsprocessen. Förslaget som universitetets upphandlade resebyrå tog fram var ”skrattretande dyrt och tidsineffektivt”, vilket innebar att Emma Kritzberg fick dispens att boka resa själv mot utlägg.
Blev en snackis
Väl framme på mötet blev det en snackis att hon hade tagit sig dit med tåg.
– Det ledde till seriösa diskussioner, och vi bestämde oss för att i fortsättningen beräkna koldioxidavtrycket för varje konferens.
På färjan tillbaka till fastlandet efter den andra tjänsteresan träffade hon en av konferensdeltagarna som hade åkt tåg från Schweiz. Tillsammans bestämde de sig för att skriva en debattartikel om vikten av att minimera klimatavtrycket av konferenser.
– Många av föreläsningarna på konferensen hade handlat om att omsätta kunskapen kring hur ekosystem påverkas av klimatförändringarna i handling, men ändå hade majoriteten av deltagarna, 2 300 stycken, rest dit med flyg. Det skaver och det behöver vi prata om.
Hela familjen följde med
En annan forskare i Lund som väljer bort flyget är miljövetaren Lina Herbertsson. 2022 åkte hon tåget tillbaka till Sverige efter att ha gästforskat i Dublin.
– Som forskare inom miljö och klimat har jag stor kunskap om vad flyget gör med mina barns framtid. Alternativet skulle väl ha varit att ta bussen, vilket är billigare, men också mycket krångligare. Tåg är skönt och trevligt, säger hon.
Även familjen, bestående av en sambo och två barn, följde med på resan.
– Det gick fint till Irland när den yngsta bara var bebis, men när vi åkte hem hade hon lärt sig att gå och skulle öva på det hela resan. Det var så klart lite ansträngande, men det hade det ju varit var man än är.
Trots det har hon bara gott att säga om att resa långt med tåg. Det enda negativa var, precis som Emma Kritzberg berättade, att det var komplicerat att boka biljetterna.
Hon fick mycket hjälp via Facebookgruppen Tågsemester, och efter resan har Lina Herbertsson själv fått svara på många frågor.
– Det är jättemånga som har hört av sig för att få tips. Dublin är ju en fantastisk stad och många vill åka dit, men eftersom den ligger på en ö så tänker de flesta att man behöver ta flyget.
Alternativ inspirerar
Hon är dock medveten om att tid är en begränsande faktor. Därför tycker hon att det är viktigt att se resan som en del av upplevelsen.
– Det är en rätt bra inställning om man ska åka tåg. Man ska inte hymla med att det tar tid, speciellt om man ska resa långt, men man får så mycket annat tillbaka.
Hon anser att universitetens miljöpolicyer behöver vara mer konkreta angående hur ofta och för vilka avstånd det är okej att ta flyget. Hon tycker också att de upphandlade resebyråerna inte bara bör ge flygförslag utan även tågförslag.
– Bara att man påminns om att det finns alternativ tror jag gör mycket.
I somras upphandlade Lunds universitet en dansk resebyrå som är specialiserad på tågresor – något som uppskattas av många.
Emma Kritzberg påpekar samtidigt att fler tågresor och färre flygresor inte ska ses som det enda sättet att minska klimatbelastningen från resor.
– Det är en del av lösningen, men forskarvärlden bör även satsa på att ha färre, men bättre konferenser. Man kan till exempel fundera på var man lägger konferenserna för att minimera resorna.