En konsekvens av denna underbeskattning är enligt rapporten att utsläppen från flyget skulle kunna vara upp till en femtedel lägre än de är i dag, utan att för den skull gå ut över arbetstillfällen och medlemsländernas BNP. I stället skulle de senare få se sina intäkter öka.
Denna sänkning av utsläppen med en femtedel är alltså fallet i ett scenario där medlemsländerna lägger moms på flygbiljetter på tysk nivå, det vill säga 19 procent, vilket skulle minska efterfrågan på flygresor och därför också flygandet.
Tiondel mindre
Det scenario som rapporten huvudsakligen fokuserar på är ett där medlemsländerna i stället inför en skatt på flygbränsle för alla avgående flyg till alla destinationer, vilket skulle minska utsläppen med 11 procent, men fortfarande med ökade intäkter för medlemsländerna och försumbara konsekvenser för jobben och medlemmarnas BNP.
– Skattebefrielsen på flygbränsle subventionerar dem som flyger ofta och affärsresenärer, samtidigt som det eldar på utsläppen och berövar staterna skatteintäkter. Det är dags för finans- och miljöministrar att vakna och sätta stopp för det här. Flygande är det snabbaste sättet att steka planeten, säger Bill Hemmings från Transport & Environment, som tagit del av den läckta rapporten och lagt upp den på sin hemsida, till euronews.com.
Oenighet om nivå
När Dagens ETC kontaktar riksdagspartierna och deras kandidater till EU-parlamentet är de flesta överens om att flygbränsle borde beskattas. Däremot råder det oenighet om på vilken nivå skatten ska bestämmas.
”Det finns olika sätt att genomföra detta, till exempel en frequent flyer-skatt eller att business class-flygbiljetterna beskattas högre än vanliga biljetter, som i Storbritannien. Vi tycker att reglerna för beskattningen kan vara på EU-nivå, men det är viktigt att intäkterna går direkt till medlemsländerna och inte till EU:s gemensamma budget”, är svaret från Vänsterpartiets Malin Björk.
Även Karin Karlsbro, EU-parlamentskandidat för Liberalerna, anser att det finns behov av en gemensam EU-beskattning av flygbränsle.
”Alla transporter ska bära sina klimatkostnader, oavsett om de sker på land, vatten eller i luften. Det är orimligt att flyget inte beskattas på samma sätt som andra fordonsslag”, skriver hon.
Medlemmarnas ensak
Centerpartiets Fredrick Federley håller visserligen också med om att flygbränsle borde beskattas, men att nivån ska sättas på nationell nivå:
”I dagsläget förhindrar dock Chicagokonventionen det –
något som vi anser bör förändras. Den största anledningen
till att EU:s handel med utsläppsrätter inte fungerar i samband med flygtrafik är just för att inte all trafik är inkluderad, då den internationella trafiken till och från tredjeland är undantagen”.
Gubben mot strömmen är Sverigedemokraterna, vars EU-parlamentskandidat Peter Lundgren anser att svensk flygindustri redan beläggs med höga skatter:
”Vi i Sverigedemokraterna vill därmed avskaffa den införda flygskatten och anser att den svenska flygindustrin snarare bör få ekonomiska lättnader i stället för nya pålagor, för att upprätthålla sin internationella konkurrenskraft.”
Peter Lundgren påpekar samtidigt att SD ”förordar en sund konkurrenssituation, där medlemsstaternas flygindustri beskattas likvärdigt”.